Katalog preventivních programů
Katalog primárně preventivních programů a intervencí třídí vybrané programy dle čtyř kritérií: dle úrovně provádění prevence, oblasti zaměření programu, věku cílové skupiny a délky programu. Kvalita a bezpečnost jsou přitom základní požadavky kladené na programy a intervence. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o (a) národní monitorovací systém SEPA a (b) systém certifikací kvality preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).
Filtr programů
Prev-centrum, z.ú. - specifická PP
Cílem programu je podpora zdravého klimatu třídy, podpora řešení problematických situací ve třídách a předcházení vzniku rizikového chování. Hlavním východiskem programu selektivní prevence je práce s celým třídním kolektivem; cílem programu tedy není označení žáků jako „problémových“, ale naopak integrace, zvýšení tolerance mezi žáky a posílení soudržnosti skupiny. Realizací programu žáci dostávají prostor pro řešení konfliktů ve třídě a navázání lepší spolupráce. Důraz je kladen na práci se třídou jako částí systému školní instituce a na spolupráci s pedagogy/pedagožkami.
Program selektivní primární prevence je intenzivní, probíhá v rámci školního vyučování, v průběhu několika po sobě jdoucích setkání v prostorech školy nebo organizace Prev-Centrum, z. ú. Program je veden odborníky/cemi v oblasti primární prevence, kteří/ré mají odpovídající vzdělání, kurzy, výcviky, zkušenost s prací se skupinou.
Prev-centrum, z.ú. - všeobecná PP
Účelem poskytovaných služeb je předcházet výskytu rizikového chování u žáků a studentů navštěvujících školy a zamezit jeho další progresi, případně zmírnit již existující formy a projevy rizikového chování včetně řešení jeho důsledků. Dalšími cíli je rozvíjet u žáků sociální dovednosti v navazování zdravých vztahů a schopnost čelit sociálnímu tlaku, dovednost rozhodovat se, efektivně řešit konflikty, podporovat a nabízet zdravé alternativy trávení volného času, seznámit se s možnostmi řešení obtížných situací včetně možností, kam se obrátit pro pomoc v případě situací spojených s rizikovým chováním.
Most k naději
Jedná se o program školské specifické všeobecné primární prevence rizikového chování, pro žáky ZŠ, který je zaměřen na výchovu ke zdravému životnímu stylu a na získávání informací a dovedností, které vedou ke změně postojů a k rozvoji pozitivního sociálního chování. Účelem programu je podpora při získávání adekvátních znalostí a vědomostí, dovedností a kompetencí, zejména v sociální oblasti (např. schopnost čelit tlaku ze strany okolí, vytvářet přátelské vztahy, komunikační dovednosti, dovednosti v rozhodování) a intrapsychické oblasti (např. frustrace, stres, zátěž, hněv, zvyšování zdravého sebeuvědomování, práce s emocemi). Hlavním cílem je oddalovat, předcházet nebo snižovat výskyt rizikového chování, zmírňovat jeho následky a zvyšovat schopnost žáků činit informovaná a zodpovědná rozhodnutí ve svém životě. Program podporuje zdravý způsob života a nabízí pozitivní alternativy pro trávení volného času. Program probíhá interaktivní formou - formou psychosociálních her a technik s následnou reflexí. Účastníci jsou do programu aktivně zapojeni. Program je v souladu s preventivním programem školy. Program je sestaven z jednotlivých témat (bloků) - jeden blok je sestaven na 3 vyučovací hodiny za sebou vždy pro jednu třídu (není možné třídy slučovat).
Všech pět pohromadě
Všech pět pohromadě je univerzální vzdělávací program, zaměřený na zvyšování duševní gramotnosti. V českých školách odpovídá obsah Všech pět pohromadě RVP předmětu Výchova ke zdraví a je koncipován tak, aby mohl být realizován v průběhu jednoho pololetí vyškoleným pedagogem.
Základním prvkem výukových lekcí i školení pro pedagogy je pozitivní duševní gramotnost, která se zaměřuje na rozvíjení a udržení optimální duševní pohody. Obsah je vytvořen s ohledem na vývojové potřeby žáků 6. nebo 7. ročníku a je předáván skrze zážitkové a vzdělávací aktivity a diskuze, kterými je pedagog provádí jako jejich průvodce. Program obsahuje 18 výukových lekcí, rozdělených do pěti témat: duševní zdraví, emoční gramotnost, vztahy, komunikace a první pomoc v oblasti duševního zdraví. Každá lekce trvá 45 minut. Program by měl proběhnout pod vedením jednoho vyškoleného pedagoga v jednom pololetí se stálou třídou, a to v rozsahu jedné lekce týdně. Znalosti a dovednosti, které se žáci učí, na sebe navazují. Pedagog dostane na školení podrobný manuál, ve kterém jsou podrobně rozepsány jednotlivé lekce (cíl jednotlivých aktivit, časová dotace, obsah, skript k daným aktivitám a otázky vhodné k diskuzi s žáky).
Program obsahuje 18 výukových lekcí, rozdělených do pěti témat: duševní zdraví, emoční gramotnost, vztahy, komunikace a první pomoc v oblasti duševního zdraví. Každá lekce trvá 45 minut.
Vzdělávací program Všech pět pohromadě vyvinula Pracovní skupina pro výzkum duševního zdraví dětí a adolescentů Národního ústavu duševního zdraví společně se skupinou českých a zahraničních odborníků z vládního a vzdělávacího sektoru a z oblasti duševního zdraví.
Více informací včetně přihlášek na školení najdete na www.vsechpetpohromade.cz
MADIO, z.s.
Projekt se zaměřuje na aktuální potřebnost škol v oblasti prevence rizikového chování, a to konkrétně: práce se třídou, vztahy v kolektivu, kyberšikana, návykové látky a závislosti, agrese a násilí, poruchy přijmu potravy, zdravý životní styl, sexuální chování, sebepoškozování, prevence a řešení šikany, práce se stresem a psychohygiena. V rámci tohoto projektu budou realizovány programy všeobecné a selektivní prevence a podpora duševního zdraví přímo na školách.
Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa
Akreditovaná vzdělávací instituce s platnou akreditací celkem čtyř programů pro pedagogy nabízí:
- základní seminář „Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa“
- navazující metodický seminář „Řešení kyberkriminality“
- specifický seminář pro metodiky prevence a ICT koordinátory „Rizika informačních technologií“
- aktuální seminář „Média a manipulace“ zaměřený na oblast Fake News a Deepfakes
Uvedené vzdělávací semináře jsou realizované v rozsahu 7 hodin (s akreditací MŠMT) nebo doplňkově v rozsahu 3 hodin (bez certifikátu). Tato aktivita probíhá na základě individuálních objednávek buď v místě školy, nebo na organizovaných společných akcích (setkání metodiků prevence, odborné semináře ve velkých městech).
Kočičí zahrada
Zpracování metodiky bylo inspirováno řeckou verzí (O KHПOΣ ME TIΣ 11 ГATEΣ, vydavatelství SHYMA A CHROMA, KE.TH.E.A, 1994), kterou autorky přepracovaly1 s ohledem na české podmínky školské primární prevence. Jedná se o příběhy ze zahrady, kde žijí malé a velké kočky, které prožívají společná dobrodružství, řeší své každodenní starosti i úspěchy. Dvanáct z nich se stává hlavními hrdiny příběhů a provázejí žáky jednotlivými tématy i aktivitami zaměřenými na prevenci rizikového chování a rozvoj sociálních dovedností dětí. Kočičí zahrada je programem všeobecné primární prevence rizikového chování. Cílovou skupinou jsou žáci 1. stupně základních škol. Byl vytvořen týmem zkušených pracovníků z oblasti primární prevence rizikového chování.
Škola podporující zdraví
Škola podporující zdraví (ŠPZ) je komunitní program Světové zdravotnické organizace, který je v Evropě organizován do sítě Schools for Health in Europe (SHE) v 43 členských zemích. V České republice je řízen z Národní koordinační centrály ŠPZ ve Státním zdravotním ústavu.
Podle metodiky programu si škola vytváří projekt podle svých potřeb, s cílem podporovat psychické, fyzické a sociální zdraví. Školní projekt slouží jako „skelet“, do kterého si škola vkládá celý výchovně vzdělávací proces a programy selektivní a indikované prevence podle svých potřeb.
Podpora zdraví prostřednictvím školy patří k nejpotřebnějším, nejúčinnějším a nejlevnějším nástrojům všeobecné primární prevence. Rozhodně to však neznamená, že je nejméně pracná a náročná.
„Jak souvisí škola a vzdělávání se zdravím a naopak“ je snazší k řešení, než „Jak to udělat, aby souvisela pozitivně?“ „Jak dosáhnout, aby se žáci, učitelé a rodiče stávali lidmi podporujícími zdraví?
Pro své členy má program ŠPZ vytvořeny metodiky a sebehodnotící nástroje, jak zjišťovat potřeby všech účastníků školního procesu, jak rizika vyhledávat, jak s nimi zacházet a jak je v konečném důsledku přeměnit v pozitiva. Do řešení zapojuje učitele, žáky, rodiče/zákonné zástupce a zřizovatele školy.
Škola je vedena k otevřenosti vůči vlastním problémům a nedostatkům, učí se je zjišťovat a řešit. Program se řídí 4 letým projektem, který škola zpracuje na základě vlastní vstupní evaluace podle metodiky, kterou poskytne Státní zdravotní ústav, stejně tak jako konzultace během přípravy i realizace projektu. Do sítě ŠPZ přistupuje škola s vypracovanou dlouhodobou koncepcí svého rozvoje, která je zaměřena na dosažení principů a zásad podpory zdraví a vychází z holistického pojetí zdraví. Projekt je postaven na podpoře vedení školy, zájmu pedagogů a na týmově provedené analýze podle kritérií obsažených v metodikách.
Program je členěn do tří pilířů, a to pohody prostředí, zdravého učení a otevřeného partnerství, které školní projekt rozpracovává do 9 zásad. Při tvorbě a realizaci hledá každá škola vlastní cestu, která zohledňuje její podmínky, možnosti a současný stav tak, aby synergicky doplňovala ŠVP. Každé 4 roky je program evaluován, projekt inovován podle výsledků evaluace a opětovně předložen v SZÚ.
Koncepce rozvoje školy pomocí programu ŠPZ podporuje pozitivní klima školy, aktivní spolupráci mezi žáky, učiteli a rodiči, vede k vytváření bezpečné atmosféry a podmínek pro výuku a učení, vede žáky ke zdravému způsobu života a k odpovědnosti za své zdraví. Zlepšuje vztahy uvnitř školy i mezi školou, společenstvím obce a dalšími strategickými partnery.
Program ŠPZ je trvalý proces, který reaguje na stále se měnící společenské a životní prostředí.
Státní zdravotní ústav poskytuje každé škole metodické vedení projektu zdarma.
Program podporuje ČŠI a MŠMT.
http://www.szu.cz/jak-se-stat-spz
https://www.nzip.cz/clanek/326-program-skola-podporujici-zdravi-spz
Hrou proti AIDS
Interaktivní primárně preventivní „hra“ zaměřená na prevenci HIV/AIDS, nechtěných těhotenství a sexuálně přenosných infekcí. Primárně preventivní aktivita, zaměřená na mládež základních a středních škol. Formou překonávání překážek na celkem 5 stanovištích, v 5 skupinách, docházejí účastníci po 90 minutách k cíli. Cílem je absolvovat všech 5 stanovišť se svou skupinou (cca 8 -10 osob). Na každém stanovišti 1 - 2 moderátoři popřípadě vyškolení peer moderátoři ohodnotí výkon skupiny podle jejich znalostí, postojů, spontaneity a aktivity.
Online beseda HIV/AIDS a sex
Interaktivní program zaměřený na prevenci rizik sexuálně přenosných nemocí, především HIV/AIDS, nabízí atraktivní vzdělávání pro současnou generaci dětí díky dostupným moderním technologiím. Primárně preventivní aktivita používá platformu Microsoft Teams a kvízovou edukativní aplikaci Mentimeter. Po připojení učitele do schůzky v Teams se žáci dle pokynů lektora přihlásí do Mentimetru, nic si nestahují. Online beseda zahrnuje tematické snímky a je doplněná o dvě autentická videa. Online beseda v rámci jedné školy, může probíhat v libovolném počtu tříd najednou.
Na předem připravené kvízové otázky, které okamžitě upoutají pozornost žáků, lektor v přítomném čase reaguje podle toho, jaké od žáků získal odpovědi. Přináší jim ucelená vysvětlení správných odpovědí i s odborným výkladem. Případně je zde prostor na doplňující otázky, které mohou žáci anonymně psát lektorovi do online chatu (funkce v kvízové aplikaci Mentimeter).
Žáci nejsou v žádném případě hodnoceni, důraz je kladen na jejich přirozenou zvídavost a přání mít informace o důležitém tématu. V programu se pracuje s celým třídním kolektivem (základní jednotkou pro práci je 1 školní třída), případně s více školními třídami najednou v rámci jedné školy.