Katalog preventivních programů


Katalog primárně preventivních programů a intervencí třídí vybrané programy dle čtyř kritérií: dle úrovně provádění prevence, oblasti zaměření programu, věku cílové skupiny a délky programu. Kvalita a bezpečnost jsou přitom základní požadavky kladené na programy a intervence. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o (a) národní monitorovací systém SEPA a (b) systém certifikací kvality preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).

Filtr programů

Prev-centrum, z.ú. - specifická PP

B
Úroveň provádění prevence 2. Selektivní
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
1
2
3
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní 2. Starší školní 3. SŠ
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Cílem programu je podpora zdravého klimatu třídy, podpora řešení problematických situací ve třídách a předcházení vzniku rizikového chování. Hlavním východiskem programu selektivní prevence je práce s celým třídním kolektivem; cílem programu tedy není označení žáků jako „problémových“, ale naopak integrace, zvýšení tolerance mezi žáky a posílení soudržnosti skupiny. Realizací programu žáci dostávají prostor pro řešení konfliktů ve třídě a navázání lepší spolupráce. Důraz je kladen na práci se třídou jako částí systému školní instituce a na spolupráci s pedagogy/pedagožkami.

Program selektivní primární prevence je intenzivní, probíhá v rámci školního vyučování, v průběhu několika po sobě jdoucích setkání v prostorech školy nebo organizace Prev-Centrum, z. ú. Program je veden odborníky/cemi v oblasti primární prevence, kteří/ré mají odpovídající vzdělání, kurzy, výcviky, zkušenost s prací se skupinou.

Soubory ke stažení Popis programu

Prev-centrum, z.ú. - všeobecná PP

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
1
2
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní 2. Starší školní
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Účelem poskytovaných služeb je předcházet výskytu rizikového chování u žáků a studentů navštěvujících školy a zamezit jeho další progresi, případně zmírnit již existující formy a projevy rizikového chování včetně řešení jeho důsledků. Dalšími cíli je rozvíjet u žáků sociální dovednosti v navazování zdravých vztahů a schopnost čelit sociálnímu tlaku, dovednost rozhodovat se, efektivně řešit konflikty, podporovat a nabízet zdravé alternativy trávení volného času, seznámit se s možnostmi řešení obtížných situací včetně možností, kam se obrátit pro pomoc v případě situací spojených s rizikovým chováním.

Soubory ke stažení Popis programu

Most k naději

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
1
2
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní 2. Starší školní
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Jedná se o program školské specifické všeobecné primární prevence rizikového chování, pro žáky ZŠ, který je zaměřen na výchovu ke zdravému životnímu stylu a na získávání informací a dovedností, které vedou ke změně postojů a k rozvoji pozitivního sociálního chování. Účelem programu je podpora při získávání adekvátních znalostí a vědomostí, dovedností a kompetencí, zejména v sociální oblasti (např. schopnost čelit tlaku ze strany okolí, vytvářet přátelské vztahy, komunikační dovednosti, dovednosti v rozhodování) a intrapsychické oblasti (např. frustrace, stres, zátěž, hněv, zvyšování zdravého sebeuvědomování, práce s emocemi). Hlavním cílem je oddalovat, předcházet nebo snižovat výskyt rizikového chování, zmírňovat jeho následky a zvyšovat schopnost žáků činit informovaná a zodpovědná rozhodnutí ve svém životě. Program podporuje zdravý způsob života a nabízí pozitivní alternativy pro trávení volného času. Program probíhá interaktivní formou - formou psychosociálních her a technik s následnou reflexí. Účastníci jsou do programu aktivně zapojeni. Program je v souladu s preventivním programem školy. Program je sestaven z jednotlivých témat (bloků) - jeden blok je sestaven na 3 vyučovací hodiny za sebou vždy pro jednu třídu (není možné třídy slučovat).

Všech pět pohromadě

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
2
Oblast zaměření 2. Prevence poruch DZ (life-skills: posilování seberegulačních a sociálních dovedností a kompetencí)
2
Věkové cílové skupiny 2. Starší školní
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
5
Evaluace
 a bezpečnost 5. Program prošel dvěma RCT studiemi na národní úrovni a má za sebou všechny typy evaluací a ověření; včetně fidelity a bezpečnosti
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Všech pět pohromadě je univerzální vzdělávací program, zaměřený na zvyšování duševní gramotnosti. V českých školách odpovídá obsah Všech pět pohromadě RVP předmětu Výchova ke zdraví a je koncipován tak, aby mohl být realizován v průběhu jednoho pololetí vyškoleným pedagogem.

Základním prvkem výukových lekcí i školení pro pedagogy je pozitivní duševní gramotnost, která se zaměřuje na rozvíjení a udržení optimální duševní pohody. Obsah je vytvořen s ohledem na vývojové potřeby žáků 6. nebo 7. ročníku a je předáván skrze zážitkové a vzdělávací aktivity a diskuze, kterými je pedagog provádí jako jejich průvodce. Program obsahuje 18 výukových lekcí, rozdělených do pěti témat: duševní zdraví, emoční gramotnost, vztahy, komunikace a první pomoc v oblasti duševního zdraví. Každá lekce trvá 45 minut. Program by měl proběhnout pod vedením jednoho vyškoleného pedagoga v jednom pololetí se stálou třídou, a to v rozsahu jedné lekce týdně. Znalosti a dovednosti, které se žáci učí, na sebe navazují. Pedagog dostane na školení podrobný manuál, ve kterém jsou podrobně rozepsány jednotlivé lekce (cíl jednotlivých aktivit, časová dotace, obsah, skript k daným aktivitám a otázky vhodné k diskuzi s žáky).

Program obsahuje 18 výukových lekcí, rozdělených do pěti témat: duševní zdraví, emoční gramotnost, vztahy, komunikace a první pomoc v oblasti duševního zdraví. Každá lekce trvá 45 minut. 

Vzdělávací program Všech pět pohromadě vyvinula Pracovní skupina pro výzkum duševního zdraví dětí a adolescentů Národního ústavu duševního zdraví společně se skupinou českých a zahraničních odborníků z vládního a vzdělávacího sektoru a z oblasti duševního zdraví. 

Více informací včetně přihlášek na školení najdete na www.vsechpetpohromade.cz

Soubory ke stažení Popis programu V5P

MADIO, z.s.

A
B
C
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná 2. Selektivní 3. Indikovaná prevence
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
2
3
Věkové cílové skupiny 2. Starší školní 3. SŠ
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Projekt se zaměřuje na aktuální potřebnost škol v oblasti prevence rizikového chování, a to konkrétně: práce se třídou, vztahy v kolektivu, kyberšikana, návykové látky a závislosti, agrese a násilí, poruchy přijmu potravy, zdravý životní styl, sexuální chování, sebepoškozování, prevence a řešení šikany, práce se stresem a psychohygiena. V rámci tohoto projektu budou realizovány programy všeobecné a selektivní prevence a podpora duševního zdraví přímo na školách. 

Soubory ke stažení Madio_popis projektu

Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
5
Věkové cílové skupiny 5. Dospělá populace
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Akreditovaná vzdělávací instituce s platnou akreditací celkem čtyř programů pro pedagogy nabízí:

  1. základní seminář „Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa“
  2. navazující metodický seminář „Řešení kyberkriminality“
  3. specifický seminář pro metodiky prevence a ICT koordinátory „Rizika informačních technologií“
  4. aktuální seminář „Média a manipulace“ zaměřený na oblast Fake News a Deepfakes

Uvedené vzdělávací semináře jsou realizované v rozsahu 7 hodin (s akreditací MŠMT) nebo doplňkově v rozsahu 3 hodin (bez certifikátu). Tato aktivita probíhá na základě individuálních objednávek buď v místě školy, nebo na organizovaných společných akcích (setkání metodiků prevence, odborné semináře ve velkých městech).

Soubory ke stažení Portus_popis programu

Kočičí zahrada

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
2
Oblast zaměření 2. Prevence poruch DZ (life-skills: posilování seberegulačních a sociálních dovedností a kompetencí)
1
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
4
Evaluace
 a bezpečnost 4. Provedené náročnější studie vlivu na účastníky; observační studie; případové studie a doložená bezpečnost programu
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Zpracování metodiky bylo inspirováno řeckou verzí (O KHПOΣ ME TIΣ 11 ГATEΣ, vydavatelství SHYMA A CHROMA, KE.TH.E.A, 1994), kterou autorky přepracovaly1 s ohledem na české podmínky školské primární prevence. Jedná se o příběhy ze zahrady, kde žijí malé a velké kočky, které prožívají společná dobrodružství, řeší své každodenní starosti i úspěchy. Dvanáct z nich se stává hlavními hrdiny příběhů a provázejí žáky jednotlivými tématy i aktivitami zaměřenými na prevenci rizikového chování a rozvoj sociálních dovedností dětí. Kočičí zahrada je programem všeobecné primární prevence rizikového chování. Cílovou skupinou jsou žáci 1. stupně základních škol. Byl vytvořen týmem zkušených pracovníků z oblasti primární prevence rizikového chování.

Soubory ke stažení Popis programu

Škola podporující zdraví

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
1
Oblast zaměření 1. Podpora zdraví; bezpečnosti a životního stylu
1
2
3
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní 2. Starší školní 3. SŠ
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
2
Cena programu 
a dostupnost 2. Program je šířen zdarma; není za jeho použití není placen žádný autorský honorář nebo copyright

Škola podporující zdraví (ŠPZ) je komunitní program Světové zdravotnické organizace, který je v Evropě organizován do sítě Schools for Health in Europe (SHE) v 43 členských zemích. V České republice je řízen z Národní koordinační centrály ŠPZ ve Státním zdravotním ústavu.

Podle metodiky programu si škola vytváří projekt podle svých potřeb, s cílem podporovat psychické, fyzické a sociální zdraví. Školní projekt slouží jako „skelet“, do kterého si škola vkládá celý výchovně vzdělávací proces a programy selektivní  a indikované prevence podle svých potřeb.

Podpora zdraví prostřednictvím školy patří k nejpotřebnějším, nejúčinnějším a nejlevnějším nástrojům všeobecné primární prevence. Rozhodně to však neznamená, že je nejméně pracná a náročná.

„Jak souvisí škola a vzdělávání se zdravím a naopak“ je snazší k řešení, než „Jak to udělat, aby souvisela pozitivně?“ „Jak dosáhnout, aby se žáci, učitelé a rodiče stávali lidmi podporujícími zdraví?

Pro své členy má program ŠPZ vytvořeny metodiky a sebehodnotící nástroje, jak zjišťovat potřeby všech účastníků školního procesu, jak rizika vyhledávat, jak s nimi zacházet a jak je v konečném důsledku přeměnit v pozitiva. Do řešení zapojuje učitele, žáky, rodiče/zákonné zástupce a zřizovatele školy.

Škola je vedena k otevřenosti vůči vlastním problémům a nedostatkům, učí se je zjišťovat a řešit. Program se řídí 4 letým projektem, který škola zpracuje na základě vlastní vstupní evaluace podle metodiky, kterou poskytne Státní zdravotní ústav, stejně tak jako konzultace během přípravy i realizace projektu. Do sítě ŠPZ přistupuje škola s vypracovanou dlouhodobou koncepcí svého rozvoje, která je zaměřena na dosažení principů a zásad podpory zdraví a vychází z holistického pojetí zdraví. Projekt je postaven na podpoře vedení školy, zájmu pedagogů a na týmově provedené analýze podle kritérií obsažených v metodikách.

Program je členěn do tří pilířů, a to pohody prostředí, zdravého učení a otevřeného partnerství, které školní projekt rozpracovává do 9 zásad. Při tvorbě a realizaci hledá každá škola vlastní cestu, která zohledňuje její podmínky, možnosti a současný stav tak, aby synergicky doplňovala ŠVP.  Každé 4 roky je program evaluován, projekt inovován podle výsledků evaluace a opětovně předložen v SZÚ.

Koncepce rozvoje školy pomocí programu ŠPZ podporuje pozitivní klima školy, aktivní spolupráci mezi žáky, učiteli a rodiči, vede k vytváření bezpečné atmosféry a podmínek pro výuku a učení, vede žáky ke zdravému způsobu života a k odpovědnosti za své zdraví. Zlepšuje vztahy uvnitř školy i mezi školou, společenstvím obce a dalšími strategickými partnery.

Program ŠPZ je trvalý proces, který reaguje na stále se měnící společenské a životní prostředí.

Státní zdravotní ústav poskytuje každé škole metodické vedení projektu zdarma.

Program podporuje ČŠI a MŠMT.

http://www.szu.cz/jak-se-stat-spz

 https://www.nzip.cz/clanek/326-program-skola-podporujici-zdravi-spz

Hrou proti AIDS

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
1
Oblast zaměření 1. Podpora zdraví; bezpečnosti a životního stylu
2
3
Věkové cílové skupiny 2. Starší školní 3. SŠ
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
2
Cena programu 
a dostupnost 2. Program je šířen zdarma; není za jeho použití není placen žádný autorský honorář nebo copyright

Interaktivní primárně preventivní „hra“ zaměřená na prevenci HIV/AIDS, nechtěných těhotenství a sexuálně přenosných infekcí. Primárně preventivní aktivita, zaměřená na mládež základních a středních škol. Formou překonávání překážek na celkem 5 stanovištích, v 5 skupinách, docházejí účastníci po 90 minutách k cíli. Cílem je absolvovat všech 5 stanovišť se svou skupinou (cca 8 -10 osob). Na každém stanovišti 1 - 2 moderátoři popřípadě vyškolení peer moderátoři ohodnotí výkon skupiny podle jejich znalostí, postojů, spontaneity a aktivity.

Soubory ke stažení Popis programu

Online beseda HIV/AIDS a sex

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
1
Oblast zaměření 1. Podpora zdraví; bezpečnosti a životního stylu
2
3
Věkové cílové skupiny 2. Starší školní 3. SŠ
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Interaktivní program zaměřený na prevenci rizik sexuálně přenosných nemocí, především HIV/AIDS, nabízí atraktivní vzdělávání pro současnou generaci dětí díky dostupným moderním technologiím. Primárně preventivní aktivita používá platformu Microsoft Teams a kvízovou edukativní aplikaci Mentimeter. Po připojení učitele do schůzky v Teams se žáci dle pokynů lektora přihlásí do Mentimetru, nic si nestahují. Online beseda zahrnuje tematické snímky a je doplněná o dvě autentická videa. Online beseda v rámci jedné školy, může probíhat v libovolném počtu tříd najednou. 

Na předem připravené kvízové otázky, které okamžitě upoutají pozornost žáků, lektor v přítomném čase reaguje podle toho, jaké od žáků získal odpovědi. Přináší jim ucelená vysvětlení správných odpovědí i s odborným výkladem. Případně je zde prostor na doplňující otázky, které mohou žáci anonymně psát lektorovi do online chatu (funkce v kvízové aplikaci Mentimeter). 

Žáci nejsou v žádném případě hodnoceni, důraz je kladen na jejich přirozenou zvídavost a přání mít informace o důležitém tématu. V programu se pracuje s celým třídním kolektivem (základní jednotkou pro práci je 1 školní třída), případně s více školními třídami najednou v rámci jedné školy.

Soubory ke stažení Popis programu HIV/AIDS a sex