Katalog preventivních programů


Katalog primárně preventivních programů a intervencí třídí vybrané programy dle čtyř kritérií: dle úrovně provádění prevence, oblasti zaměření programu, věku cílové skupiny a délky programu. Kvalita a bezpečnost jsou přitom základní požadavky kladené na programy a intervence. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o (a) národní monitorovací systém SEPA a (b) systém certifikací kvality preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).

Filtr programů

DOBRONAUTI: Zpátky v čase

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
2
Oblast zaměření 2. Prevence poruch DZ (life-skills: posilování seberegulačních a sociálních dovedností a kompetencí)
1
2
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní 2. Starší školní
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
4
Evaluace
 a bezpečnost 4. Provedené náročnější studie vlivu na účastníky; observační studie; případové studie a doložená bezpečnost programu
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

DOBRONAUTI: Zpátky v čase je program všeobecné primární prevence určený primárně dětem ze 3.–5. tříd ZŠ, který je učí obstát v konfliktech s vrstevníky, se zaměřením na situace, kdy není v dosahu žádný dospělý. Cílem je pomoci dětem rozvinout jejich schopnost zvládat vlastní agresi a také je naučit, jak na agresi druhých reagovat. 

Děti v rámci celé třídy zažijí 8 aktivit (s doporučením pro opakování některých z nich), během kterých se seznamují s různými konfliktními situacemi a postavami, které tyto situaci zažívají. Páteří programu je práce s fyzickou karetní hrou a doprovodnými digitálními materiály (zejm. s audionahrávkami a animovanými videy). Celý program je gamifikovaný – tedy cíleně a intenzivně využívá herních principů k tomu, aby děti snáze posílily a rozvíjely empatii, samostatnost, akceschopnost a poznání sebe sama. K hlubšími porozumění tématům program využívá reflexe vedené pedagogem. Při této řízené hře se děti zároveň učí a posilují spolupráci ve skupině, komunikaci s druhými a také trénují schopnost argumentace. Celý program je zároveň navržen tak, aby podpořil kompetenci učitelů umět mluvit s dětmi o zvládání agrese a konfliktů.

DOBRONAUTI: Hvězdný tým

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
2
3
Oblast zaměření 2. Prevence poruch DZ (life-skills: posilování seberegulačních a sociálních dovedností a kompetencí) 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
1
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

DOBRONAUTI: Hvězdný tým je program všeobecné primární prevence určený dětem od 2. do 5. třídy ZŠ, ve kterém se děti učí přemýšlet o odlišnostech – svých i druhých – bez negativního odsouzení. Program v nich podporuje chuť zajímat se o ostatní, naslouchat a přitom vnímat a respektovat vlastní hranice. Postupnými kroky tak pomáhá dětem rozvinout jejich otevřenost, empatii a přijetí sebe i druhých.

Program je tvořen jednou úvodní hrou (2 vyučovací hodiny) a následnými aktivitami, které otevírají další témata spojená s jinakostí (1 nebo 2 vyučovací hodiny). Každá aktivita programu je tvořena dvěma hlavními částmi – hrou a reflexí, díky které žáci zpracují to, co se během hry dozvěděly a naučily. Celý program je tedy možné hrát několik týdnů nebo měsíců podle možností pedagoga. Páteří programu je práce se specifickou hrou, která se skládá z fyzické karetní hry a doprovodných digitálních materiálů (audionahrávek a animovaných videí). Celý program je gamifikovaný – tedy cíleně a intenzivně využívá herních principů k tomu, aby děti více přemýšlely o tom, jak jinakost druhých vzniká, jaké má důsledky a jaké jsou možnosti pomoci druhým (včetně samotné realizace této pomoci). Program je tvořen 7 různými aktivitami, při kterých se děti učí i získávají prožitek, prohlubují spolupráci ve skupině a rozvíjejí komunikaci s druhými. Jednotlivé aktivity se mírně liší podle věku cílové skupiny (Level 1 pro 2. a 3. třídu, Level 2 pro 4. a 5. třídu). Celý program je zároveň navržen tak, aby podpořil kompetenci učitelů umět mluvit s dětmi o tématu jinakosti.

KiVa - program prevence šikany

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
1
2
Věkové cílové skupiny 1. Předškolní a mladší školní 2. Starší školní
4
Technické, organizační 
a personální požadavky 4. Vyšší nároky na realizaci
5
Evaluace
 a bezpečnost 5. Program prošel dvěma RCT studiemi na národní úrovni a má za sebou všechny typy evaluací a ověření; včetně fidelity a bezpečnosti
5
Cena programu 
a dostupnost 5. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor; speciální pomůcky a další náklady

KiVa je finský program prevence a řešení šikany pro základní školy, založený na desítkách let rozsáhlého výzkumu šikany a jejích mechanismů. Nabízí konkrétní nástroje a materiály, které pomáhají více než 1000 zapojeným školám po celém světě efektivně předcházet šikaně a vytvářet bezpečné školní prostředí. V České republice byl odpilotován na 24 českých základních školách a v současné době je přístupný pro šíření do dalších škol. Program KiVa pokrývá povinnosti každé školy realizovat primárně preventivní aktivity a zajistit ochranu žáků před násilím a šikanou pomocí cílených opatření i rozvojem socioemočních a etických kompetencí žáků, a poskytuje know-how přímo zapojeným pedagogickým pracovníkům na škole bez přímé závislosti na externí výpomoci pro snižování sociálně patologických jevů.

KiVa je celoškolní komplexní program, který obsahuje jak preventivní složku v podobě pravidelných KiVa lekcí pro žáky (univerzální opatření), tak i intervenci zaměřenou na snižování výskytu rizikového chování (cílená opatření). Do programu je zapojena celá škola, tedy všichni žáci (od 1. do 9. třídy), učitelé i zaměstnanci školy a důležitá je také spolupráce s rodiči. Pro všechny zapojené skupiny jsou připraveny tištěné i elektronické materiály, které jsou uzpůsobeny věku žáků. Součástí programu je také plošný monitorovací nástroj v podobě dotazníkového měření pro žáky a učitele.

Soubory ke stažení KiVa - popis programu

Primární prevence Advaita

A
B
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná 2. Selektivní
3
Oblast zaměření 3. Specifické oblasti prevence (adiktologie....)
2
3
Věkové cílové skupiny 2. Starší školní 3. SŠ
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Advaita, z. ú. prostřednictvím svého Centra primární prevence poskytuje základním a středním školám v Libereckém kraji programy všeobecné a selektivní primární prevence.

V projektu bude poskytnuto 40 programů všeobecné primární prevence (20 tříd, po 2 vstupech do třídy) a 2 programy selektivní prevence (2 třídy, nejméně 4 vstupy do třídy). Programy budou poskytovány dětem a mládeži (3.-9. třída ZŠ, 1.-3. ročníky SŠ), a to formou skupinových programů. Součástí služeb jsou též konzultace (poradenství) pro třídní učitele/učitelky, případně školní metodiky/metodičky prevence především u programů selektivní prevence, ale i u všeobecné prevence. Obsahově se programy zaměří na širokou škálu rizikového chování: na prevenci šikany (včetně kyberšikany) a extrémních

projevů agrese, prevenci rasismu a xenofobie, rizikového sexuálního chování a poruch příjmu potravy, a na prevenci v adiktologii (škodlivé užívání alkoholu, tabáku, léků, nelegálních drog, ale také na gambling a škodlivé užívání digitálních technologií). Volba konkrétních témat vychází z potřeb spolupracujících škol na základě nabídky Centra primární prevence Advaita. Seznam poskytovaných programů, včetně jejich věkového zacílení a popisu cílů je připojen jako příloha projektu.

Projekt probíhá v kontextu dalších aktivit Centra primární prevence Advaita, jejichž součástí je i indikovaná prevence a vzdělávání pro vyučující, pracovníky v pomáhajících profesích nebo rodiče.

Nevypusť duši - Duševní zdravověda pro středoškoláky

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
1
Oblast zaměření 1. Podpora zdraví; bezpečnosti a životního stylu
3
Věkové cílové skupiny 3. SŠ
1
Technické, organizační 
a personální požadavky 1. Minimální požadavky na vzdělání a snadná realizace
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
2
Cena programu 
a dostupnost 2. Program je šířen zdarma; není za jeho použití není placen žádný autorský honorář nebo copyright

Projekt “Duševní zdravověda pro středoškoláky” je interaktivní program pro středoškoláky*čky v podobě 5h workshopů pro jednu třídu, které realizujeme od roku 2016 právě na českých středních školách. Se svojí délkou 5h se řadí mezi nejdelší preventivní programy pro žáky a žákyně v České republice. To nám umožňuje jak budovat se třídou vztah a bezpečné prostředí ke vzájemnému sdílení, tak také efektivně realizovat program 

pro třídu (aby se naši lektoři*rky nevraceli do tříd např. na 2,5h) - který je rozdělen na dva bloky, které žáci a žákyně absolvují během jednoho dne. Práce se třídou v rámci 5h workshopu v jednom dni umožňuje účastníkům*nicím lépe porozumět předávaným informacím a vytvářet si hlubší souvislosti mezi jednotlivými částmi programu. To nejenže umožňuje lektorům a lektorkám efektivněji využívat čas se třídou (minimalizace časových ztrát vznikajících opakovaným zahajováním a ukončováním programu), tak to pomáhá právě k budování bezpečného prostředí se třídou (lektoři a lektorky jsou po celou dobu se třídou a nemění se) a především tímto způsobem mohou žáci a žákyně dosahovat hlubšího porozumění pro praktické využití nově nabytých dovedností dále ve svém životě. Na podzim 2023 jsme projekt také inovovali a metodicky upravili i pro potřeby žáků a žákyň 9. tříd ZŠ (na podzim 2023 pilotně testujeme, abychom v roce 2024 mohli nabízet i 9. třídám ZŠ). Jelikož se nám opakovaně ozývaly ZŠ s dotazem, zda je program možné realizovat i na ZŠ. Další inovativní novinkou v rámci programu Duševní zdravověda pro středoškoláky je zahájení spolupráce s Národním ústavem duševního zdraví, p.o., kdy od roku 2024 budeme provádět dotazníkové měření u žáků a žákyň ještě před samotným konáním workshopu (min. 2 měsíce předem), v rámci kterých budeme měřit, jak jsou na tom třídy s wellbeing či s jakými obtížemi se setkávají. Cílem je, abychom mohli se třídou pracovat ještě efektivněji a nabídnout jí adresnější pomoc nebo se podíleli na zlepšení dostupnosti služeb.

Soubory ke stažení Podrobný popis programu

Triple P pro rodiče

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
1
Oblast zaměření 1. Podpora zdraví; bezpečnosti a životního stylu
5
Věkové cílové skupiny 5. Dospělá populace
2
Technické, organizační 
a personální požadavky 2. Mírná náročnost
5
Evaluace
 a bezpečnost 5. Program prošel dvěma RCT studiemi na národní úrovni a má za sebou všechny typy evaluací a ověření; včetně fidelity a bezpečnosti
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Triple P® je mezinárodně uznávaný systém programů na podporu rodin. Obsahuje řadu programů, které jsou přizpůsobeny širokému spektru výzev, jež se v rodičovství mohou vyskytnout, a různým cílovým skupinám. Je jedním z nejdéle fungujících a vědecky podložených programů tohoto typu, který doporučuje Světová zdravotnická organizace. V kurzech Triple P zpřístupněných v ČR jsou rodiče či pečovatelé, ve skupině pod vedením akreditovaného lektora, podporováni v tom, aby sdíleli zkušenosti s rodičovstvím, stanovili si vlastní cíle a posilovali rodičovské dovednosti každý svým jedinečným způsobem. Jedná se o skupinovou intervenci zaměřenou na intenzivní nácvik všech základních rodičovských dovedností.

Diakonie ČCE - středisko Západní Čechy

A
Úroveň provádění prevence 1. Všeobecná
1
Oblast zaměření 1. Podpora zdraví; bezpečnosti a životního stylu
2
3
Věkové cílové skupiny 2. Starší školní 3. SŠ
3
Technické, organizační 
a personální požadavky 3. Středněnáročný program na pomůcky
2
Evaluace
 a bezpečnost 2. Dostupné jednoduché evaluace přípravy a/nebo procesu provedené realizátorem
4
Cena programu 
a dostupnost 4. Program je realizován dodavatelem programu; hrazen je realizátor

Program Všeobecné primární prevence je komplexní dlouhodobý program, který skrze rozvoj klíčových kompetencí žáků a studentů má za cíl předcházet vzniku a rozvoji rizikového chování a podporovat zdravý životní styl žáků a studentů. Jednotlivá témata programu mohou být zvolena podle harmonogramu doporučeného pro zajištění kontinuity programu, nebo mohou být volena podle potřeb školy. Jako podmínku realizace stanovujeme kontinuální přítomnost a spolupráci pedagoga na programu a aktivní spolupráci ŠMP při sjednávání realizace preventivních programů.