Databanka evaluačních nástrojů
IPREV uživatelům nabízí kolekci nástrojů pro provádění evaluace preventivních programů a intervencí. Některé z nich jsou velmi jednoduché, jiné vyžadují více dovedností a odbornosti, včetně schopnosti vyhodnocení a interpretace výsledků. Jedná se o první generaci této národní databanky nástrojů, která v průběhu dalšího období projde vývojem a zdokonalením. Nyní je k dispozici pouze základní soubor nástrojů, spolu s uživateli poté budeme vyvíjet druhou generaci s lepším tříděním, vyhledáváním a s ukázkami z praxe.
Dotazník CRAFFT: Rizikové chování u dětí a dospívajících
Popis
Dotazník CRAFFT má za cíl identifikovat děti a dospívající, případně mladé dospělé, s vysokou mírou rizikového chování při intoxikaci, provést zhodnocení aktuálního stavu, tzn. zachytit časné známky onemocnění souvisejících s užíváním návykových látek, a zajistit účinnou intervenci včetně odeslání pacienta do odborné péče. Dotazník je doplněn o „Manuál drogové prevence v praxi praktického lékaře pro děti a dorost“, který obsahuje informace o rizikových faktorech užívání, symptomech užívání návykových látek, typech drogových služeb, práci s motivací atp. a o„karty“ s přehlednými informacemi, ukázkami dotazníků, včetně karet „co dělat, když…“ – krátké intervence s osvědčenými postupy pro komunikaci s pacientem a jeho rodiči, právní pozadí problematiky.
Vše dohromady má vybavit praktické lékaře tak, aby mohli efektivně zasáhnout v situacích, kdy se ve své ordinaci setkávají s drogovou problematikou.
Oblasti zaměření
- C (car): Jel/a jsi někdy v autě či na motorce řízené někým pod vlivem alkoholu či jiné drogy anebo jsi někdy řídil/a motocykl pod vlivem alkoholu či jiné drogy?
- R (relax): Napil/a ses někdy alkoholu či bral/a jsi někdy nějakou drogu, aby ses uvolnil/a, měl/a ze sebe lepší pocit anebo abys dobře zapadl/a mezi kamarády?
- A (alone): Pil/a jsi někdy alkohol nebo sis vzal/a nějakou drogu, když jsi byl/a o samotě?
- F (forget): Stalo se ti někdy, že jsi zapomněl/a, co jsi dělal/a, když ses napil/a alkoholu nebo jsi vzal/a nějakou jinou drogu?
- F (family/friends): Řekl ti někdo z rodiny či kamarádů, že bys měl/a omezit své pití nebo braní jiné drogy?
- T (trouble): Dostal/a ses někdy do obtíží, když jsi pil/a alkohol či bral/a jiné drogy?
Pozn. Otázky jsou kladeny dospívajícímu BEZ přítomnosti rodičů.
Populace
Dotazník je vytvořen pro cílovou skupinu dětí a dospívajících, případně mladých dospělých s rizikem problémového užívání návykových látek.
Délka a způsob administrace
Zodpovězení 6 otázek odhadem zabere max. 5-10 minut času, respondent odpovídá pouze „ano“ či „ne“.
Vyhodnocení
Při vyhodnocování dotazníků se sčítají kladné odpovědi. Na základě výsledků by měla následovat intervence – ať již krátká osobně formulovaná rada lékaře směrem k dospívajícímu včetně cíleného doporučení, nebo případná podpora zdravého životního stylu, v případě negativního výsledku.
- 0 = patrně se nejedná o závislost (měl by následovat krátký rozhovor, v němž lékař vyjadřuje souhlas s negativním postojem pacienta k drogám atp.)
- 1x = příležitostné užívání (měla by následovat krátká intervence – kontrola za půl roku)
- 2-3x = škodlivé užívání (důkladnější vyšetření – krátká intervence, odeslání do nespecifické léčby)
- 4-6x = patrně se jedná o závislost (odborná léčba – krátká intervence, odeslání do specializované léčby)
Výhody
Dotazník je možno administrovat ve velmi krátkém čase. Následné (doporučené) postupy jsou jednoduše uplatnitelné při rozhovoru s dospívajícími i s jejich rodiči.
Dotazník byl testován na české populaci dospívajících.
Doplňující informace
Dotazník CRAFFT byl ověřen v českém prostředí, zároveň byl proveden výzkum celkového screeningu a stručné poradenské intervence. Zúčastněné osoby pocházely z ČR a USA, celkem 10 pediatrů z ČR a 9 z USA. V českém prostředí bylo zapojeno 597 dětí, v USA 2080. Vedoucím českého týmu byl PhDr. Ladislav Csémy, amerického Dr. John Knight.
Soubor byl rozdělen na experimentální a kontrolní skupinu. Experimentální skupina – dospívající, kteří dostali od lékaře krátkou, osobně formulovanou radu, aby neužívali drogy ani jiné návykové látky. Kontrolní skupina – bez intervence. Dotazník CRAFFT prokázal dobrou validitu a spolehlivost.
Screening (realizovaný prostřednictvím dotazníku či počítace – v americké části studie) a následná osobně formulovaná zpětná vazba byl dospívajícími dobře přijímán a velmi snadno implementován v ordinacích pediatrů.
Ordinace lékaře se ukázala jako ideální a důvěrné místo pro screening a krátkou intervenci zaměřenou na omezování pití alkoholu a užívání drog mezi mladistvými – časově i ekonomicky nenáročné.
Autor: Dr. John Knight
Autoři české verze: Centrum výzkumu protidrogových služeb a veřejného zdraví (CEPROS)
Zdroje dotazníku
http://sypredos.pcp.lf3.cuni.cz/
http://sypredos.pcp.lf3.cuni.cz/publikace_materialy.htm
Doporučená literatura
Cabrnochová, H., Čápová, E., Frouzová, M., Hamanová, J., Jacobs, P., Kabíček, P. Krčmářová, A., Nešpor, K., Schneiberg, F., Starostová, O., & Soukup, T. (2007). Manuál drogové prevence v praxi praktického lékaře pro děti a dorost. Retrieved 21.11.2011 from http://www.cepros.cz/lekari/manualy/manual-drogove-prevence-v-praxi-praktickeho-lekare-pro-deti-a-dorost.html
Csémy, L, Knight, J., Starostová, O, Sherritt, L, Kabíček, P., & Van Hook, S. (2008). Screening rizikového užívání návykových látek u dospívajících: zkušenosti s českou adaptací dotazníku CRAFFT/ in VOX PEDIATRIAE 6/2008. Retrieved 21.11.2011 from http://www.cepros.cz/veda-a-vyzkum/screening-rizikoveho-uzivani-navykovych-latek-u-dospivajicich.html
Csémy, L., Lejčková, P., & Sadílek, P. (2006). Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD). Výsledky průzkumu v České republice v roce 2003. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky.
Frouzová, M. Protidrogová intervence pro praktické lékaře pro děti a dorost. Retrieved 21.11.2011 from http://www.cepros.cz/document/protidrogova-intervence-pro-pldd.pdf
Nešpor, K. (2008). Krátká intervence a nealkoholové drogy. Retrieved 21.11.2011 from http://www.cepros.cz/veda-a-vyzkum/kratka-intervence-a-nealkoholove-drogy.html
Nešpor, K., & Csémy, L. (2007). Závislost na alkoholu a jeho zneužívání u rodičů přináší rizika pro jejich děti. Retrieved 21.11.2011 from http://www.cepros.cz/lekari/nove-vyzkumy/zavislost-na-alkoholu-a-jeho-zneuzivani-u-rodicu-prinasi-rizika-pro-jejich-deti.html
Knight, J. R., Sherritt, L., Harris, S. M., Gates, E. C., & Chang, G. (1999). A New Brief Screen for Adolescent Substance Abuse. Arch Pediatr Adolesc Med, 153, 591-596.
Knight, J. R., Sherritt, L, Shrier, L. A., Harris, S. M., & Chang, G. (2002). Validity of the CRAFFT Substance Abuse Screening Test Among Adolescent Clinic Patients. Arch Pediatr Adolesc Med, 156, 607-614.
Knight, J. R. (2001). The Role of the Primary Care Provider in Preventing and Treating Alcohol Problems in Adolescents. Amb Pediatr, 1, 150-161.
Starostová, O., Kabíček, P., Jacobs, P., & Čápová, E. (2007). Manuál drogové prevence v praxi praktického lékaře pro děti a dorost – praktická příručka včasné prevence, Vox Pediatriae, 7, 36-38.
Starostová O., & Čápová E. (2008). Názory pediatrů na zavedení krátké protidrogové intervence. Retrieved 21.11.2011 from http://www.cepros.cz/veda-a-vyzkum/nazory-pediatru-na-zavedeni-kratke-protidrogove-intervence.html
Úřad vlády (2010). Zaostřeno na drogy 3 - Syndrom rizikového chování dospívajících. Retrieved 23.8.2012 from http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/zaostreno_na_drogy/2010_zaostreno_na_drogy/zaostreno_na_drogy_2010_03
Další odkazy
http://www.cepros.cz/document/karty.pdf
http://www.cepros.cz/veda-a-vyzkum/dospivani-bez-alkohlu-a-drog.html
http://www.childrenshospital.org/cfapps/research/data_admin/Site119/mainpageS119P0.html
Screeningový dotazník CAGE
Název dotazníku byl utvořen z počátečních písmen anglicky dotazovaných oblastí : C (Cut): pocit potřeby omezit pití alkoholu, 2. A (Annoyed): podráždění okolí z pití alkoholu, 3. G (Guilt): pocit viny v souvislosti s pitím alkoholu, 4. E (Eye-opener): pití alkoholu po ránu za účelem uklidnění nebo zbavení kocoviny.
Dotazník slouží jako nástroj pro identifikaci problémů s alkoholem. V roce 1991 byla tato forma dotazníku Brownem a Roundsem rozšířena i na ostatní drogy, pod názvem CAGE-AID.
Popis
Dotazník obsahující 4 otázky, které lze pokládat formou rozhovoru na základě dotazníku nebo psanou formou - samotný dotazník.
Otázky
- Have you ever felt your ought to cut down on your drinking? Cítil jste někdy potřebu své pití snížit?
- Have people annoyed you by criticizing your drinking? Jsou lidé ve vašem okolí podráždění a kritizují vaše pití?
- Have you ever felt bad or guilty about your drinking? Měl jste někdy kvůli pití špatné pocity nebo pocity viny?
- Have you ever had a drink first thing in the morning to steady your nerves or get rid of a hangover ? Pil jste někdy alkohol ihned po ránu, abyste se uklidnil nebo se zbavil kocoviny?
Účel/použití
Dotazník byl vytvořen za účelem identifikace problémů s alkoholem. Je využíván v lékařské, ošetřovatelské a adiktologické praxi. Spíše než pro vědecké účely je jeho potenciál využití mnohem větší pro účely klinické.
Populace
Mladiství (od 16 let) a dospělí.
Výhody
- Použití dotazníku pro výzkum a veřejné účely není zpoplatněno
- Dotazník je v15eřejně dostupný
- Dotazník je časově nenáročný - rychlá administrace a vyhodnocení
- Dotazník je snadno zapamatovatelný
- Pro použití dotazníku není potřeba speciální školení
- Dotazník je stručný, pro klienty srozumitelný
Délka administrace
Přibližně 1 min.
Vyhodnocení:
Trvá cca 1 min.
Každá otázka musí být zodpovězena. Každé odpovědi „ano" je přidělen 1 bod. Rozmezí skóre je tedy od 0 do 4 bodů.
Skóre 1: Důkaz o ohrožení, potřeba další klinické zkoušky, pokládání doplňujících otázek na množství alkoholu, frekvenci pití alkoholu atd.
Skóre 2: Podezření, že by se o závislost mohlo jednat, potřeba další klinické zkoušky nebo doporučení ke specialistovi
Skóre 3 a více: Vysoká míra pravděpodobnosti, že je člověk na alkoholu závislý, doporučení návštěvy specialisty a léčby
Autor: Dr. John Ewing (Bowles Center for Alcohol Studies, University of North Carolina at Chapel Hill)
Zdroje
Allen, J. P., Wilson V. B. (Eds.). (2003). Assessing Alcohol Problem: A guide for clinicians and researchers. National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism
Erwing, J. A. (1984). Detecting alcoholism: The CAGE questionnaire. JAMA: Journal of the American Medical Association, 252, 1905-1907.
Kalina, K., et al. (2001). Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha: Úřad vlády ČR, o.s. Filia Nova.
Nešpor, K. (2006). Zůstat střízlivý - praktické návody pro lidi, co mají problémy s alkoholem, a jejich blízké. Brno: Host
Doporučená literatura
Aertgeerts, B., Buntinx, F., Fevery, J. & Ansoms, S. (2000). Is there a difference between CAGE interviews and written CAGE interviews. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 24(5), 733-736.
Mayfield, D., McLeod, G. & Hall, P. (1974). The CAGE questionnaire: Validation of a new alcoholism instrument. American Journal of Psychiatry, 131, 1121-1123.
Screeningový dotazník pro dospívající identifikující rizikové oblasti
Popis
Dotazník vznikl na základě dotazníku vytvořeného R. E. Tarterem „The Drug Use Screening Inventory“ (DUSI) v roce 1990. V České republice proběhla adaptace dotazníku v roce 1995 a poprvé byl publikován v roce 1996. Dotazník slouží k identifikaci problémových oblastí života dospívajícího a posouzení závažnosti těchto problémů. Dotazník se skládá ze 159 položek, rozdělených do 10 oblastí dle okruhu problému.
Na základě vyhodnocení dotazníku lze lépe porozumět potřebám jednotlivce a efektivně tak naplánovat léčebný proces. Dotazník lze také použít pro identifikaci rizikových oblastí, na které by mělo být nasměrováno preventivní působení.
Oblasti zaměření
- Volný čas a rekreace - Cílem otázek je zjistit, jakým způsobem dospívající tráví svůj volný čas.
- Chování - Cílem otázek je odhalit u dospívajících možné poruchy chování ve společnosti vrstevníků, ve škole a doma.
- Zdravotní stav - Cílem otázek je získat informace o zdravotním stavu dospívajícího, zda-li nemá nějaké zdravotní potíže, které by mohly znamenat určitá rizika v dané oblasti.
- Duševní zdraví - Cílem otázek je získat informace o duševním stavu dospívajícího, zda-li nemá nějaké duševní potíže, které by mohly znamenat určitá rizika v dané oblasti.
- Sociální zdatnost - Cílem otázek je zjistit u dospívajícího zjistit jeho pocity ve společnosti a mezi vrstevníky, zda-li dokáže obhájit svůj názor a hájit své zájmy.
- Rodinný systém - Cílem otázek je posoudit rodinné vztahy, funkčnost rodiny a pocity dospívajícího v rodině.
- Škola - Cílem otázek je zjistit u dospívajícího příčiny jeho problémů ve škole.
- Práce - Cílem otázek je zjistit u dospívajícího adaptaci na práci a příčiny jeho problémů v práci.
- Vztahy s vrstevníky - Cílem otázek je u dospívajícího zjistit, zda-li má sklony začlenit se do rizikové party nebo zda-li má dospívající dostatečnou síť sociálních vztahů.
- Návykové látky - Cílem otázek je zjistit u dospívajícího jeho vztah k alkoholu, drogám nebo hazardní hře. Dále také míru závislosti na návykových látkách, četnost užití návykových látek a chování dospívajícího pod vlivem návykové látky.
Účel/použití
Dotazník je určen pro krátké a efektivní posouzení aktuálních problémů spojených s užíváním návykových látek. Tyto problémy se většinou projevují maladaptivním chováním a narušením každodenního fungování člověka.
Cílová populace
Mladiství (starší 10 let), dospělí.
Délka administrace
Přibližně 20-40 minut. Dotazník lze administrovat individuálně nebo ve skupině.
Délka vyhodnocování
Přibližně 15-20 minut.
Výhody
Dotazník umožňuje krátké, skríningové zhodnocení stavu dospívajícího. Může také sloužit k monitorování změn, které nastaly v průběhu léčby (např. monitorování na počátku a na konci léčby), k analýze potřeb a k epidemiologické studii. Na vyhodnocení dotazníku může dále navazovat cílená intervence či další odborné vyšetření. Výhodou dotazníku je, že vedle identifikace problémových oblastí, identifikuje i oblasti, ve kterých je dospívající úspěšný.
Omezení
Tento dotazník byl vytvořen podle dotazníku T. Tartera „The Drug Use Screening Inventory“ (DUSI), který má vytvořené normy a testovanou reliabilitu (test-retest reliabilitu, split half reliabilitu) a validitu (obsahovou, kriteriální a konstruktovou). Tyto psychometrické vlastnosti tento adaptovaný dotazník postrádá. Dotazník není standardizovaný na českou populaci.
Tento dotazník je zároveň možné využít v rámci webové aplikace „Drogy trochu jinak“ (interaktivní výukový program), která je k dispozici na webových stránkách České asociace školních metodiků prevence http://www.casmp.cz/dotazniky.htm a která nabízí online administraci i jednoduché a rychlé vyhodnocení. Jedná se o program specifické prevence užívání návykových látek pro dospívající jedince. Webová aplikace nabízí školám interaktivní využití, vše je možné administrovat pomocí PC, program následně ihned vyhodnotí výsledky.
Výhody programu
Výhodou tohoto programu je jak jeho interaktivnost (možnost využití na PC pouze s připojením k internetu), tak možnost jeho bezplatného vyhodnocení. Po zobrazení výsledků může např. školní metodik prevence zjistit, zda mají děti v některé z oblastí problémy, vykazují zvýšené procento odpovědí, a následně aplikace nabídne i možnosti řešení těchto identifikovaných problémů. Pokud by tato řešení nestačila, může dospívající využít také anonymní Poradnu, která je na webu dostupná.
Program je dostupný pro školy za poplatek 800,- Kč s neomezenou dobou platnosti.
Autor: R. E. Tarter (Department of Pharmaceutical Sciences University of Pittsburgh)
Autoři české verze: K. Nešpor, L. Csémy, H. Provazníková
Zdroj
Nešpor, K., Csémy, L. (1996). Léčba a prevence závislostí. Praha: Psychiatrické centrum Praha.
Tarter, R. E. (1990). Evaluation and treatment of adolescent substance abuse: A decision tree method. American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 16 (1&2): 1-46.
Doporučená literatura
The Drug Use Screening Inventory (DUSI): Dotazník má chráněná autorská práva a lze ho objednat na adrese: Ralph E. Tarter Ph.D., Development of Pharmaceutical Sciences, University of Pittsburgh, School of Pahrmacy, 711 Salk Hall, Pittsburgh, PA 15261.
DeMicheli, D., & Formigoni, M. (2000). Screening of Drug Use in a Teenage Brazilian Sample Using the Drug Use Screening Inventory (DUSI). Addictive Behaviors, 25(5), 683-691.
Moss, H., Bonicatto, S., Kirisci, L., Girardeli, A., & Murrelle, L. (1998). Substance Abuse and Associated Psychosocial Problems among Argentina Adolescents: Sex Heterogeneity and Familial Transmission. Drug and Alcohol Dependence, 52, 221-230.
Tarter, R. E., & Kirisci, L. (2001). Validity of the Drug Use Screening Inventory for Predicting DSM-III-R Substance Use Disorder. Journal of Child and Adolescent Substance Abuse, 10(4), 45-53.
Tarter, R. E., Kirisci, L., & Mezzich, A. (1997). Multivariate Typology of Adolescents with Alcohol Use Disorder. American Journal on Addictions, 6, 150-158.
Tarter, R. E., Kirisci, L., & Clark, D. (1997). Adolescent Alcoholism: Impact of Paternal Alcoholism on Drinking Behavior, Drinking motivation and Consequences. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 21, 171-178.
Tarter, R. E., & Kirisci, L (1997). The Drug Use Screening Inventory for Adults: Psychometric Structure and Discriminative Sensitivity. American ournal of Drug and Alcohol Abuse, 23, 207-219.
Tarter, R. E., Kirisci, L., & Mezzich, A. (1996). The Drug Use Screening Inventory: School Adjustment Correlates of Substance Abuse. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 29, 25-34.
Tarter, R. E. (1995). Rationale and Method of Client-Treatment Matching. The Counselor.
Tarter, R. E. (1995). Genetics and Primary Prevention of Drug and Alcohol Abuse. The International Journal of Addictions, 30, 1479-1484.
SOUBORY KE STAŽENÍ
Screeningový dotazník pro dospívající
Vyhodnocení Screeningového dotazníku
ODKAZY
Upozornění na nové programy
Dostanete upozornění na nové preventivní programy pro děti.