Katalog preventivních programů
Katalog primárně preventivních programů a intervencí třídí vybrané programy dle čtyř kritérií: dle úrovně provádění prevence, oblasti zaměření programu, věku cílové skupiny a délky programu. Kvalita a bezpečnost jsou přitom základní požadavky kladené na programy a intervence. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o (a) národní monitorovací systém SEPA a (b) systém certifikací kvality preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).
Filtr programů
Nevypusť duši - Duševní zdravověda pro středoškoláky
Projekt “Duševní zdravověda pro středoškoláky” je interaktivní program pro středoškoláky*čky v podobě 5h workshopů pro jednu třídu, které realizujeme od roku 2016 právě na českých středních školách. Se svojí délkou 5h se řadí mezi nejdelší preventivní programy pro žáky a žákyně v České republice. To nám umožňuje jak budovat se třídou vztah a bezpečné prostředí ke vzájemnému sdílení, tak také efektivně realizovat program
pro třídu (aby se naši lektoři*rky nevraceli do tříd např. na 2,5h) - který je rozdělen na dva bloky, které žáci a žákyně absolvují během jednoho dne. Práce se třídou v rámci 5h workshopu v jednom dni umožňuje účastníkům*nicím lépe porozumět předávaným informacím a vytvářet si hlubší souvislosti mezi jednotlivými částmi programu. To nejenže umožňuje lektorům a lektorkám efektivněji využívat čas se třídou (minimalizace časových ztrát vznikajících opakovaným zahajováním a ukončováním programu), tak to pomáhá právě k budování bezpečného prostředí se třídou (lektoři a lektorky jsou po celou dobu se třídou a nemění se) a především tímto způsobem mohou žáci a žákyně dosahovat hlubšího porozumění pro praktické využití nově nabytých dovedností dále ve svém životě. Na podzim 2023 jsme projekt také inovovali a metodicky upravili i pro potřeby žáků a žákyň 9. tříd ZŠ (na podzim 2023 pilotně testujeme, abychom v roce 2024 mohli nabízet i 9. třídám ZŠ). Jelikož se nám opakovaně ozývaly ZŠ s dotazem, zda je program možné realizovat i na ZŠ. Další inovativní novinkou v rámci programu Duševní zdravověda pro středoškoláky je zahájení spolupráce s Národním ústavem duševního zdraví, p.o., kdy od roku 2024 budeme provádět dotazníkové měření u žáků a žákyň ještě před samotným konáním workshopu (min. 2 měsíce předem), v rámci kterých budeme měřit, jak jsou na tom třídy s wellbeing či s jakými obtížemi se setkávají. Cílem je, abychom mohli se třídou pracovat ještě efektivněji a nabídnout jí adresnější pomoc nebo se podíleli na zlepšení dostupnosti služeb.
Triple P pro rodiče
Triple P® je mezinárodně uznávaný systém programů na podporu rodin. Obsahuje řadu programů, které jsou přizpůsobeny širokému spektru výzev, jež se v rodičovství mohou vyskytnout, a různým cílovým skupinám. Je jedním z nejdéle fungujících a vědecky podložených programů tohoto typu, který doporučuje Světová zdravotnická organizace. V kurzech Triple P zpřístupněných v ČR jsou rodiče či pečovatelé, ve skupině pod vedením akreditovaného lektora, podporováni v tom, aby sdíleli zkušenosti s rodičovstvím, stanovili si vlastní cíle a posilovali rodičovské dovednosti každý svým jedinečným způsobem. Jedná se o skupinovou intervenci zaměřenou na intenzivní nácvik všech základních rodičovských dovedností.
Diakonie ČCE - středisko Západní Čechy
Program Všeobecné primární prevence je komplexní dlouhodobý program, který skrze rozvoj klíčových kompetencí žáků a studentů má za cíl předcházet vzniku a rozvoji rizikového chování a podporovat zdravý životní styl žáků a studentů. Jednotlivá témata programu mohou být zvolena podle harmonogramu doporučeného pro zajištění kontinuity programu, nebo mohou být volena podle potřeb školy. Jako podmínku realizace stanovujeme kontinuální přítomnost a spolupráci pedagoga na programu a aktivní spolupráci ŠMP při sjednávání realizace preventivních programů.
Prevence úrazů v domácnosti - SZÚ
Cílem programu je motivovat k prevenci úrazů v domácím prostředí. K prohloubení znalostí, jak preventivně předcházet úrazům je využitý interaktivní způsob komunikace. V první aktivitě „Úraz není náhoda“ účastníci pracují s plakátem prevence domácích úrazů a hledají riziková místa a činnosti v domácnosti. Druhou částí je praktická ukázka základní výbavy lékárničky a v poslední části jsou účastníci rozděleni do čtyř skupin a zahrají si hru „Riskuj bezpečně“.
Prevence úrazů ve venkovním prostředí
Cílem programu je motivovat k prevenci úrazů ve venkovním prostředí. Program je zahájen krátkou interaktivní hrou s názvem „Přesouvaná“. Následně se účastníci rozdělí do 2 skupin a pokračují v práci na dvou samostatných stanovištích. Po 20-25 minutách se skupiny na stanovištích vymění. K prohloubení znalostí, jak preventivně předcházet úrazům bude využitý interaktivní způsob komunikace. Součástí programu je názorná pomůcka resuscitační figuríny Little Anne a simulátor automatického externího defibrilátoru (AED) CARDIAID.
Správné užívání léků
Preventivní program se zaměřuje na předcházení rizik spojených s léky. Seznamuje žáky s tématy jako je nadužívání léků u akutních i chronických onemocnění, značení léčiv a potravinových doplňků nebo jejich správného skladování. Dozví se, co dělat při otravě léky nebo co má obsahovat domácí lékárnička, a co dělat s nepotřebnými léky. Žáci jsou rozděleni do skupin a plní jednoduché úkoly na 3 stanovištích.
Madio, z.s.
Projekt se zaměřuje na aktuální potřebnost škol v oblasti prevence rizikového chování, a to konkrétně: práce se třídou, vztahy v kolektivu, kyberšikana, návykové látky a závislosti, agrese a násilí, poruchy přijmu potravy, zdravý životní styl, sexuální chování, sebepoškozování, prevence a řešení šikany, práce se stresem a psychohygiena. V rámci tohoto projektu budou realizovány programy všeobecné a selektivní prevence a podpora duševního zdraví přímo na školách.
Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa
Jsme akreditovanou vzdělávací institucí, máme platnou akreditaci celkem čtyř programů pro pedagogy:
- základní seminář „Kyberšikana a jiné nástrahy virtuálního světa“
- navazující metodický seminář „Řešení kyberkriminality“
- specifický seminář pro metodiky prevence a ICT koordinátory „Rizika informačních technologií“
- aktuální seminář „Média a manipulace“ zaměřený na oblast Fake News a Deepfakes
Uvedené vzdělávací semináře jsou realizované v rozsahu 7 hodin (s akreditací MŠMT) nebo doplňkově v rozsahu 3 hodin (bez certifikátu). Tato aktivita probíhá na základě individuálních objednávek buď v místě školy, nebo na organizovaných společných akcích (setkání metodiků prevence, odborné semináře ve velkých městech).