Katalog preventivních programů
Katalog primárně preventivních programů a intervencí třídí vybrané programy dle čtyř kritérií: dle úrovně provádění prevence, oblasti zaměření programu, věku cílové skupiny a délky programu. Kvalita a bezpečnost jsou přitom základní požadavky kladené na programy a intervence. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o (a) národní monitorovací systém SEPA a (b) systém certifikací kvality preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).
Filtr programů
Linkin sphere, z.s.
Program Všeobecná prevence rizikového chování v on-line prostředí s peer efektem pomáhá dětem a dospívajícím bezpečně se pohybovat v digitálním světě. Zaměřuje se na témata jako kyberšikana, kybergrooming, sexting, online podvody a digitální wellbeing. Výjimečnost programu spočívá ve využívání peer efektu – lektory jsou proškolení studenti středních škol, kteří jsou věkově blízcí cílové skupině. Lektoři, stejně jako žáci, vyrůstají obklopeni technologiemi, sdílí podobné zkušenosti a na internetu sledují podobný obsah. V rámci on-line světa si tak žáci s lektory velmi dobře rozumí. Program je interaktivní a zahrnuje diskuse, skupinové aktivity a reflexi. Pedagogové se účastní jako pozorovatelé a mohou následně na programy navázat ve výuce.
Do světa, z.s., selektivní PP
Programy jsou vedeny metodami neformálního vzdělávání - prožitkovým a interaktivním způsobem k předání patřičného obsahu a cílené zpětné vazby. Těžištěm naší činnosti jsou programy zaměřené na prevenci rizikového chování v oblastech: užívání návykových látek a závislostního jednání, šikany a kyberšikany, záškoláctví, poruch příjmu potravy, rasismu a xenofobie, fake news a dezinformací a poruch vztahů v třídním kolektivu. K běžným metodám naší práce patří zážitková pedagogika, metody neformálního vzdělávání, práce s pravidly, hranicemi, odmítacími dovednostmi, ověřováním znalostí a návazné prohloubení, práce s haló efekty, právní aspekty, práce s reálnými riziky rizikového chování, učení se v reflexích, posilování a rozvoj psychosociálních dovedností, práce ve změně klimatu ve třídě atd. Využívané metody jsou upraveny dle věku a potřeb konkrétních třídních kolektivů. Strukturu programu tvoří jak zakázka dané školy, školního metodika prevence, třídního učitele, tak zakázka ze strany účastníků, kdy se na samotném programu reaguje na případnou zakázku třídy. Významná část naší práce je s pedagogy, metodiky prevence, lektory primární prevence a rodiči, které pomáháme vzdělávat v práci s mládeží v kontextu primární prevence.
Do světa, z.s., všeobecná PP
Programy jsou vedeny metodami neformálního vzdělávání - prožitkovým a interaktivním způsobem k předání patřičného obsahu a cílené zpětné vazby. Těžištěm naší činnosti jsou programy zaměřené na prevenci rizikového chování v oblastech: užívání návykových látek a závislostního jednání, šikany a kyberšikany, záškoláctví, poruch příjmu potravy, rasismu a xenofobie, fake news a dezinformací a poruch vztahů v třídním kolektivu. K běžným metodám naší práce patří zážitková pedagogika, metody neformálního vzdělávání, práce s pravidly, hranicemi, odmítacími dovednostmi, ověřováním znalostí a návazné prohloubení, práce s haló efekty, právní aspekty, práce s reálnými riziky rizikového chování, učení se v reflexích, posilování a rozvoj psychosociálních dovedností, práce ve změně klimatu ve třídě atd. Využívané metody jsou upraveny dle věku a potřeb konkrétních třídních kolektivů. Strukturu programu tvoří jak zakázka dané školy, školního metodika prevence, třídního učitele, tak zakázka ze strany účastníků, kdy se na samotném programu reaguje na případnou zakázku třídy. Významná část naší práce je s pedagogy, metodiky prevence, lektory primární prevence a rodiči, které pomáháme vzdělávat v práci s mládeží v kontextu primární prevence.
Prevence v JMK
Programy jsou zaměřené na rozvoj spolupráce, komunikace a respektu ve třídních
kolektivech s přelivem do návazného programu zaměřující se na aktuální problematiku
wellbeingu. Program je koncipován vždy pro jednu třídu, je interaktivní a od žáků je
vyžadováno aktivní zapojení. Program by měl napomáhat rozvíjet žáky nejen osobnostně,
kognitivně a psychologicky ale hlavně sociálně vůči svému okolí, a to zejména právě v třídním
kolektivu.
Psychohygienický balíček pro pedagogy, Ledovec, z.s.
Program Psychohygienický balíček pro pedagogy vznikl na základě poptávky učitelů
středních škol, kde jsme původně realizovali stejný program pro studenty vyšších ročníků.
Vzhledem k tomu, že jsou na pedagogické pracovníky kladeny čím dál vyšší nároky, přišlo
nám téma sebepéče velmi důležité i pro ně a program jsme upravili pro potřeby dospělé
populace. Program poskytuje pedagogům prostor zastavit se, oživit si prvky psychohygieny,
ale hlavně si je vyzkoušet na vlastní kůži a tím je lépe zařadit do svého profesního i osobního
života.
Buď opatrný, Portus, Prachatice
Program „Buď opatrný“ je edukativní iniciativa zaměřená na zvýšení povědomí dětí o bezpečnosti a prevenci úrazů. Je navržen pro žáky 1. a 2. třídy a jeho cílem je pomoci dětem rozpoznat nebezpečné situace v běžném životě a naučit je, jak se v těchto situacích správně chovat. Program podporuje sebepoznání, rozvíjí emoční inteligenci a zvyšuje sebevědomí dětí prostřednictvím různých interaktivních aktivit. V hlavní části programu se děti účastní několika aktivit.
- Diskuse o zdraví a nebezpečných situacích: Děti diskutují o tom, co znamená být zdravý, jaké situace mohou být nebezpečné a jak se jim vyhnout.
- Aktivačně motivační hra „výměna míst“: Tato hra podporuje komunikaci a spolupráci tím, že děti rychle reagují na pokyny a mění místa v kruhu podle určitých kritérií.
- Kreslení „zdravého a nemocného“: Děti kreslí obličeje zdravého a nemocného člověka, což jim pomáhá pochopit rozdíly mezi zdravím a nemocí a učí je základním principům péče o zdraví.
- Aktivita „Ať jsme v obraze“: Děti pracují ve skupinách na přiřazování obrázků nebezpečných předmětů k semaforu, což je učí rozpoznávat a správně reagovat na potenciální nebezpečí.
- Rekapitulace důležitých telefonních čísel: Děti se učí, jak přivolat pomoc v krizových situacích a jaká čísla použít v různých scénářích.
Na závěr programu se koná tmelící aktivita, kde každý žák dostane potlesk za svou účast, což posiluje soudržnost skupiny a motivaci. Program končí prostorem pro dotazy a hodnocením, které probíhá formou zpětnovazebného dotazníku.
Celkově program „Buď opatrný“ poskytuje dětem praktické znalosti a dovednosti pro rozpoznávání nebezpečných situací a podporuje jejich schopnost reagovat správně, čímž přispívá k jejich celkovému bezpečí a sebevědomí.
Blázníš? No a!
Projekt Blázníš? No a! vznikl na základě mezinárodní spolupráce s německými partnery Irrsinig
Menschlich e.v., Univerzita v Lipsku. Navazuje na dobrou praxi německého projektu „Verrückt? Na
und!“, který se rozšířil do více než 70 míst v Německu. Blázníš? No a! je od roku 2005 jedinečným
projektem v České republice na poli prevence a destigmatizace duševního onemocnění zejména tím,
že se obrací na mladé lidi od 15 let věku a pomocí interaktivního programu i zprostředkované
psychiatrické zkušenosti je přivádí k vnímání duševního zdraví jako důležité součásti lidského života.
Programy všeobecné dlouhodobé primární prevence SEMIRAMIS, z.ú.
Hlavním pilířem poskytovaných služeb jsou tedy tzv. Programy všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování (2 typy) – dále jen Programy VDPP.
Jedná se o dlouhodobé působení na žáky 1. a 2. stupně běžných ZŠ, případně nižšího stupně víceletých gymnázií, které začíná ve čtvrtém nebo v šestém ročníku (dle volby a možností ZŠ) a postupuje s nimi až do ročníku devátého.
Programy jsou určeny vždy pro jednu školní třídu, se kterou se lektoři setkávají zpravidla jednou za školní pololetí – tzn. dvě tříhodinová setkání za jeden školní rok.
Programy VDPP jsou vedeny interaktivní formou s využitím řady psychosociálních her, technik a prvků zážitkové pedagogiky. Programy se zaměřují na rozvíjení jak znalostí, tak dovedností a kompetencí žáků.
PROGRAM VDPP I. (Program všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování se zaměřením na návykové látky): Obsahem je dlouhodobá práce s informacemi o nebezpečí NL. Informace jsou zaměřeny na pochopení zdravotních, psychických, sociálních i materiálních škod, které působí.
PROGRAM VDPP II. (Program všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování zaměřený na rizikové chování a zdravý životní styl): Tento typ programu je více zaměřen na práci s kolektivem a na zdravou interakci ve skupině, schopnost tolerovat odlišnosti, umění spolupráce a komunikace s ostatními, tedy mimo jiné prevenci šikany. Více se zde dotýkáme témat ostatních forem rizikového chování, jako je např. sociální sítě, on-line prostor, rizikové sexuální chování, šikana, kriminalita apod.
Centrum intervenčních programů Laxus, z.ú.
Jedná se o intenzivní léčebný program pro třídní kolektiv, který zažil náročnou vztahovou situaci šikany, nebo při náročných životních situacích jednotlivých žáků (návrat z výchovného zařízení, pomoc s problémovým začleněním specifického žáka – nemoc, hendikep, jiná národnost apod).
Cílem intervenčního programu je vyjasnění situace, uvědomění vlastní odpovědnosti žáků za své chování, ale i postoje k chování ostatních. Podpora kladných hodnot a vzorců chování. Důraz klademe na vhodné řešení krizových situací, otevřenou komunikaci, vymezení hranic a vzájemný respekt a úctu. Důležitou součástí je zvědomení přirozených důsledků nevhodného chování v celoživotním kontextu. Žáky stavíme, z pasivní role přihlížejících, do aktivních rolí členů vrstevnických skupin. Stávají se zodpovědnými a rovnocennými tvůrci jejich kolektivu.
Podpora ve formě intervenčního programu se skládá z přímé práce s třídním kolektivem a z práce s pedagogy, které vybavuje funkčními nástroji k budoucímu řešení obdobných potíží. Intervenční program je určený žákům základních škol ve věku 7-15 let.
Prev-centrum, z.ú. - specifická PP
Cílem programu je podpora zdravého klimatu třídy, podpora řešení problematických situací ve třídách a předcházení vzniku rizikového chování. Hlavním východiskem programu selektivní prevence je práce s celým třídním kolektivem; cílem programu tedy není označení žáků jako „problémových“, ale naopak integrace, zvýšení tolerance mezi žáky a posílení soudržnosti skupiny. Realizací programu žáci dostávají prostor pro řešení konfliktů ve třídě a navázání lepší spolupráce. Důraz je kladen na práci se třídou jako částí systému školní instituce a na spolupráci s pedagogy/pedagožkami.
Program selektivní primární prevence je intenzivní, probíhá v rámci školního vyučování, v průběhu několika po sobě jdoucích setkání v prostorech školy nebo organizace Prev-Centrum, z. ú. Program je veden odborníky/cemi v oblasti primární prevence, kteří/ré mají odpovídající vzdělání, kurzy, výcviky, zkušenost s prací se skupinou.