Kratom, HHC a nikotinové sáčky

Kratom

Kratom pochází z rostliny Mitragyna speciosa. Jde o strom vyskytující se v subtropických a tropických oblastech jihovýchodní Asie a Indočíny. Označení kratom se používá pro samotnou rostlinu, ale také pro jeho listy nebo prášek, který vzniká zpracováním listů. Kratom bývá užíván ve formě prášku rozmíchaného v nápoji, v plněných kapslích, v tabletách, nebo ve formě extraktu z listů. Jde o látku v různých odstínech barvy zelené, hnědé až světle hnědé. Jednotlivé druhy jsou označovány barvami jako zelený, bílý, červený, či dle místa původu (Malay, Sumatra, Bali a podobně). V oblastech jihovýchodní Asie je kratom užíván ve formě žvýkání listů. Uživatelé tak přijímají mnohem menší dávky než v prášku, který je dostupný v našich končinách. 

Účinky kratomu jsou v menších dávkách stimulační a ve vyšších zároveň tlumící. Alkaloidy obsažené v kratomu se váží na opioidní receptory v mozku podobně jako morfium nebo heroin. V zahraničí bylo při kontrolách obsahu nabízeného kratomu odhaleno, že látka je mnohdy plná pesticidů a těžkých kovů. Při užívání může vést k rozvoji závislosti, k poškození jater, k rozvoji depresí, problémům se srdcem a podobně. Předávkování není obvyklé, velmi nebezpečné jsou však kombinace s léky nebo s alkoholem, právě z důvodů podobného účinku jako mají opioidy, které v kombinaci s alkoholem mohou vést až k útlumu dechového centra. 

Zatímco dříve bylo možné látku zakoupit pouze online, dnes je mnohem dostupnější a objevuje se ve večerkách či v automatech. Označován přitom bývá jako „sběratelský předmět“ nebo „suvenýr“, nepodléhá tedy kontrole a jeho prodej není zatím regulován. V seznamu návykových látek je přitom kratom již v řadě evropských zemí. Sousední Slovensko jej zakázalo v prosinci 2021. Část tuzemských prodejců regulaci podporuje. V současné době probíhají jednání, která by měla vést k vyšší míře kontroly nad dostupností nad a prodejem. Důležité je zaměřit se na edukaci a prevenci. 

VOSTŘELOVÁ, Z., VAJDLOVÁ, D., VACEK, J., MRAVČÍK, V. Užívání a informovanost o kratomu: dotazníková šetření mezi vysokoškolskými studenty. Adiktol. prevent. léčeb. praxi. 2021; 4 (3), 142–148; doi: 10.35198/APLP/2021-003-0001.

Odborníci v médiích o tématu: 

ČT24. Mladistvých závislých na kratomu přibývá, utrácejí tisíce, končí v nemocnici. Je dostupný všude

Sama doma. Kratom, stimulant nebo droga

Flowcast @32 Viktor Mravčík: Kratom v Česku užívají statisíce lidí, alkohol je mnohem horší 

HHC

Hexahydrocanabinol (HHC) je nově se objevující substance na trhu s psychoaktivními látkami. Pokud se na trhu objevuje nová látka, která nemá ještě ukotvení v legislativě, často se jedná o situaci, kdy látka není nelegální a může být poměrně jednoduše distribuována. Tato skutečnost se týká v současné době i této látky.

HHC je polosyntetický kanabinoid, který může být vyráběn z kanabidiolu (CBD) extrahovaného z marihuany s nízkým obsahem THC (tzv. hemp). HHC je již monitorován velkými institucemi zabývajícími se výzkumem závislostí a psychoaktivních látek. Nachází se tak na příklad na seznamu včasného varovného systému evropského monitorovacího střediska EMCDDA, kam byl zařazen 21. října 2022. Díky tomu se spustila debata a výzkum HHC na mezinárodní úrovni, přesto nemáme o účincích a rizicích této látky v současné době dostatek informací.

Podle zatím malého počtu validních studií se odhaduje, že HHC má podobný účinek jako THC. Uživatelé popisují, že tyto účinky jsou v menší, ale z jejich pohledu dobré intenzitě. Účinky jsou euforické a mírně sedativní. Vzhledem k této skutečnosti je tak HHC velmi často distribuován jako „legální“ náhražka THC ve velmi atraktivních podobách pro uživatele. Mezi výrobky patří různé sušené části technického konopí, které jsou napuštěny HHC (květy, palice), dále mohou být prodávány již ubalené cigarety (jointy), vaporizéry, želé bonbóny, apod. Spektrum výrobků je široké a objevuje se nejen v kamenných prodejnách s potravinami, ale také v CBD automatech a kratomatech. Právě neregulovaná nabídka a marketing činí z HHC rizikovou látku, a to zejména v populaci dětí, mladistvých a mladých dospělých. Mezi další rizika spojená s HHC patří také doposud malá informovanost o nežádoucích účincích jejího užívání a nedostatečné informace z validních  výzkumů, které by se podstatou látky zabývaly.

EMCDDA technical expert meeting on hexahydrocannabinol (HHC) and related cannabinoids

Nikotinové sáčky

Nikotinové sáčky bez obsahu tabáku představují segment výrobků, které tabákový průmysl uvádí na trh s cílem rozšiřovat své portfolio nikotinových produktů. Jedná se o malé bílé sáčky obsahující celulózová vlákna napuštěná směsí čistého nikotinu s aditivy, sladidly a příchutěmi. 

Nikotinové výrobky pro orální užití existují ve dvou hlavních kategoriích: tradiční bezdýmný tabák a orální nikotinové výrobky bez obsahu tabáku. Typicky se bezdýmné tabákové výrobky dodávají ve třech různých typech, včetně žvýkacího tabáku, šňupacího tabáku (jemně mletý tabák, který může být suchý, vlhký nebo balený v sáčcích, např. snus) a rozpustný tabák (jemně mletý tabák lisovaný do tvarů, jako jsou tablety a tyčinky). Zatímco bezdýmné tabákové výrobky obsahují tabákové listy, nikotinové sáčky namísto toho obsahují nikotin napuštěný v celulózových vláknech.

Sáčky se aplikují do dutiny ústní, přičemž se nekousají ani nepolykají. Uživatel sáček umístí nejčastěji mezi ret a dáseň nebo tvář a dáseň a nechá jej působit. Nikotin je následně vstřebáván do krevního oběhu skrze bohatě prokrvenou bukální sliznici dutiny ústní. Díky této aplikaci současně nedochází k nadměrné salivaci a nutnosti plivání slin. Délka užívání jednoho sáčku se pohybuje mezi 5–15 minutami, možná je však také dlouhodobější aplikace po dobu 30–60 minut. Množství obsahu nikotinu v jednom sáčku se pohybuje mezi 2–7 mg, na trhu jsou však dostupné varianty obsahující desítky miligramů na jednu porci.

Mezi hlavní prodejní a marketingové kanály nikotinových sáčků v ČR patří místa prodeje tabáku (zejména trafiky, benzinové pumpy), maloobchodní prodej (supermarkety, večerky) a e-shopy. Segment online prodeje prostřednictvím specializovaných e-shopů zaznamenává velmi dynamický nárůst. 

Styl marketingové komunikace nikotinových sáčků naznačuje cílení na uživatele z řad adolescentů a mladých dospělých. Značky jsou tvořeny atraktivními názvy produktů v anglickém jazyce, balení jsou ztvárněna akčním designem s pastelovými barvami a stylovými fonty. Textové i grafické pojetí produktů odkazuje na hodnoty jako nespoutanost, svoboda, zábava, aktivní životní styl či móda. Významným marketingovým prvkem nikotinových sáčků jsou příchutě. Ty jsou dostupné v široké škále, jako například ovoce, mentol, vanilka, sladké limonády a jiné sladkosti, káva, tabák a další. Příchutě nikotinových sáčků mohou působit atraktivně především na nejmladší věkové skupiny a nekuřáky, jak bylo prokázáno u příchutí elektronických cigaret.

Výrobci prezentují složení produktů tak, aby vyvolávalo dojem přírodního původu, viz popisek na e-shopu „Přírodní směs eukalyptu a skandinávské borovice s obsahem nikotinu“. V prezentaci nikotinových sáčků je dále akcentována diskrétnost užívání, svěžest, čistota, modernost a další pozitivně asociované argumenty výrobců a prodejců. 

Nově se objevují také tzv. energetické sáčky, které se užívají stejně jako nikotinové sáčky, tedy vložením pod ret, kde se sáček nechá po dobu 10-15 minut. Obsahují vysoké množství kofeinu.

KULHÁNEK, A., BAPTISTOVÁ, A., ORLÍKOVÁ, B. (2022). Nikotinové sáčky: nový fenomén na trhu nikotinových a tabákových výrobků v České republice. 

Odborníci v médiích o tématu: Nikotinové sáčky cílí na děti. Vychováváme si novou závislou generaci, říká adiktolog.