Databanka evaluačních nástrojů
IPREV uživatelům nabízí kolekci nástrojů pro provádění evaluace preventivních programů a intervencí. Některé z nich jsou velmi jednoduché, jiné vyžadují více dovedností a odbornosti, včetně schopnosti vyhodnocení a interpretace výsledků. Jedná se o první generaci této národní databanky nástrojů, která v průběhu dalšího období projde vývojem a zdokonalením. Nyní je k dispozici pouze základní soubor nástrojů, spolu s uživateli poté budeme vyvíjet druhou generaci s lepším tříděním, vyhledáváním a s ukázkami z praxe.
Zpětná vazba jako evaluační nástroj
Zpětná vazba (feedback) je klíčovým prvkem mezilidské komunikace. Jde o reakci okolí na naše chování, díky níž si můžeme uvědomit, jak nás ostatní lidé vnímají. Naše chování způsobuje určitou reakci lidí kolem nás a ta zpětně ovlivňuje změny v našem dalším jednání (Janečková, 2009). Zpětná vazba však neznamená výhradně kritiku.
V primární prevenci
1) Zpětná vazba jako informace pro realizátory programu
Zpětná vazba je nástrojem poskytujícím informace realizátorům programu, který:
- dává prostor pro anonymní vyjádření názoru cílové skupiny,
- přináší informace o tom, co děti zajímá/trápí a na co se v programu zaměřit,
- poukazuje na slabé a silné stránky programu,
- přináší možnost poučit se, kde se dá program vylepšit/upravit,
- umožňuje zjistit, co děti nejvíce baví/nebaví a proč a jak děti vnímají lektory programu,
- umožňuje zjistit, jak žáci vnímají změny v poskytovaném programu,
- také co si děti odnášejí z preventivního programu.
Zpětná vazba však může být zaměřena na cokoliv, co realizátory programu zajímá.
Informace mohou realizátoři preventivních programů získávat od samotných žáků, ale také od pedagogů, kteří by s nimi měli být přítomni na programu (viz příloha „Zpětná vazba pro pedagogy“).
Výhody zpětné vazby
- zjistíme názor cílové skupiny,
- zjistíme aktuální potřeby cílové skupiny – jaká témata by potřebovala probrat,
- jedná se o evaluaci spokojenosti – velmi jednoduchá administrace i vyhodnocení,
- dá se získat slovně i písemně (široké možnosti),
- s informacemi od cílové skupiny můžeme program zdokonalovat.
Nevýhody
- subjektivita zjištěných informací,
- není důkazem o efektivitě programu, neměří výsledek programu, žáci mohou být spokojeni s programy, jejichž kvalita je z hlediska objektivnějších měřítek nízká,
- když se s výsledky nijak nepracuje, děti nemají motivaci je vyplňovat objektivně.
2) Zpětná vazba jako nástroj komunikace mezi žáky
Zpětná vazba se v rámci primárně preventivních programů dá využít také ke vzájemnému sblížení žáků ve třídě, k vyříkání si konfliktních záležitostí apod. Nejen v rámci preventivních technik mohou poskytovat zpětnou vazbu sami sobě. Pak je důležité respektovat některé zásady:
- Ujasnit si, co chci druhému říct.
- Vždy jednat slušně, neurážet druhého – cílem zpětné vazby je poukázat na cesty, které mohou řešit situaci.
- Mluvit o chování druhého, nikdy ne o tom, jaký je („Nelíbí se mi, když se posmíváš ostatním.“).
- Ověřit si, zda druhý rozumí mým připomínkám.
- Pokud přijímám zpětnou vazbu na své chování, snažit se být otevřený/á a ponaučit se.
Zpětná vazba může být ústní i písemná, ta může mít podobu otázek, na něž žáci odpovídají slovně, může spočívat ve výběru nejvhodnějšího smajlíka, který vyjadřuje dojem z programu či lze nechat žáky oznámkovat různé aspekty programu (techniky apod.). Příklady různých typů zpětných vazeb naleznete v příloze tohoto článku.
Kromě verbální sledujeme i neverbální zpětnou vazbu, jelikož i z chování dětí poznáme, jak se jim program líbí, jak je baví, a to v jeho průběhu i při ukončování programu.
Výhody a nevýhody použití různých typů zpětné vazby
Každý typ zpětné vazby je vhodný pro určitou cílovou skupinu a také záleží na účelu, pro který zpětnou vazbu chceme využít. U každého typu je uveden jednoduchý příklad. Nejedná se o závazné vzory, účelem je inspirace a zdůraznění možnosti upravit si zpětnou vazbu podle toho, co chceme aktuálně zjišťovat.
- písemná slovní - chceme-li získat co nejvíce informací od žáků, vhodná spíše pro starší jedince, můžeme klást otázky či nechat čistý papír pro volné vyjádření
Pro žáky
Dotazníky by měly být anonymní, pedagogové by na to měli myslet zejména tehdy, znají-li danou třídu dobře a jsou tak schopni identifikovat, kdo je autorem jaké odpovědi. To může zvyšovat obavy žáků a tím snížit relevantnost výsledků.
1) Byl pro Tebe dnešní program přínosný? Co si z něj odnášíš?
2) Co se Ti nejvíce líbilo (silné stránky programu)?
3) Co bys vylepšil/a (slabé stránky programu)?
4) Co by Tě zajímalo příště?
Pro pedagogy
Příklad pochází z vlastní zkušenosti autorky článku a je vhodný zejména pro lektory z neziskových organizací, aby získali odezvu na svou práci přímo od třídních učitelů, jsou-li přítomni na preventivním programu.
Jméno třídního učitele:
Třída:
Datum:
1) Jak hodnotíte náplň a průběh dnešního programu?
2) Jak se Vám spolupracovalo s lektory?
3) Jaká jsou Vaše doporučení?
- smajlíci – ideální pro menší děti, nicméně téměř nic se k programu nedozvíme
Zakroužkuj obličej, který nejlépe vystihuje Tvé hodnocení dnešního programu:
:) :/ :(
- známkování – neposkytne konkrétní informace, důležité je zamyslet se nad tím, co udělám se zpětnou vazbou, kdy budu ohodnocen/a samými známkami 5, co mi to říká o náplni programu apod.
Oznámkuj dnešní program (1-nejlepší, 5 -nejhorší):
- chování a přístup lektorů 1-2-3-4-5
- náplň programu 1-2-3-4-5
- použité techniky 1-2-3-4-5
- atd.
- ústní zpětná vazba – vhodná spíše v pozdějších fázích programu, kdy už je vytvořená základní důvěra v lektora, riziko obav ze sdělování negativních informací
Je nutné zvážit, co chceme zjistit a od jaké cílové skupiny. Taktéž je důležité předem promyslet, jak budeme s výsledky dále zacházet, k čemu budou využity.
Literatura
Janečková, P. (2009). Zpětná vazba aneb Řekni, jak to vidíš ty. 24_7_2012 staženo z: Zpětná vazba aneb Řekni, jak to vidíš ty.
Chenova škála závislosti na internetu (Chen Internet Addiction Scale, CIAS)
Popis
Škála závislosti na internetu je dotazník o 26 položkách, který sleduje období posledních 6 měsíců. Umožnuje odhadnout míru závažnosti závislosti na internetu.
Účel
Dotazník pomáhá vyhodnotit závažnost závislosti na internetu, což může být následně využito v plánování poradenského procesu či další odborné pomoci.
Použití
Každá položka dotazníku se skóruje na 4bodové škále. Jednotlivé škály se váží na 5 dimenzí různých potíží souvisejících se závislostí na internetu. Jedná se o syndrom kompulzivního chování, narušenou kontrolu nad vlastním chováním, abstinenční příznaky, míru tolerance, problémy v interpersonálních vztazích a zdravotní problémy. V dotazníku je uveden výčet chování a zkušeností souvisejících s internetem, ne něž respondent zaškrtává nejvhodnější odpověď (škála nikdy – téměř nikdy – často – téměř vždy). Skóre se pohybuje od 26 do 84 bodů. Čím vyšší skóre, tím závažnější závislost na internetu.
Populace
Adolescenti.
Délka administrace
Vyplnění dotazníku nezabere více než 10 minut.
Výhody/limity
Nástroj v anglické verzi má dobrou validitu i reliabilitu (Ko et al., 2005, s. 545), česká verze nebyla standardizována, proto nelze posoudit její reliabilitu. Výsledky umožňují plánovat následnou odbornou intervenci. Dá se využít ke screeningovému šetření i jako diagnostický nástroj.
Autoři: Chen, S. H. et al. (Národní Taiwanská univerzita Taipei)
Autorka české verze (překlad): PhDr. Petra Vondráčková. PhD
Rok publikování: 2003
Literatura a odkazy
Chen S. H., Weng L. C., Su Y. J., et al. (2003). Development of Chinese Internet Addiction Scale and its psychometric study. Chin J Psychol, 45, 279–94.
Ko, C. H., Yen, J. Y., Yen, C. F., Chen, C. C., Yen, C. N., & Chen, S. H. (2005). Screening for internet addiction: an empirical study on cut-off points for the Chen Internet Addiction Scale. Kaohsiung J Med Sci, 21(12), 545-551.
ODKAZY
Otestovat se můžete na webu Adiktologické poradny: Chenova škála závislosti na internetu, kde získáte i vyhodnocení svých odpovědí.
Program SOCIOklima – online diagnostika školních tříd
Socioklima nabízí komplexní online diagnostiku školních tříd jako východisko pro efektivní primární prevenci. Taktéž pořádají semináře pro pedagogy na různá témata nejen z oblasti primární prevence.
Na webu organizace Socioklima, s.r.o. http://www.socioklima.cz můžete najít různé diagnostické a evaluační nástroje k práci se školním kolektivem.
Není možné si dotazníky stáhnout a využívat dle vlastní potřeby, škola si diagnostiku objedná a následně obdrží její vyhodnocení online. Vyhodnocení probíhá za úplatu.
Dostupné evaluační dotazníky
- První krok
Tento diagnostický (evaluační) nástroj ve formě dotazníku je určený pro mapování tendencí školní třídy. Dotazník je vhodný k použití zejména tehdy, kdy se žáci ještě vzájemně dostatečně neznají. Autoři ho doporučují využívat na začátku školního roku či v případě nově utvořených třídních kolektivů. Ve výstupu získá škola vyhodnocení, jaké chování je žáky dané třídy preferované, je „in“ a které chování vrstevníků žáci třídy odmítají. Zjistíte také, jaká je orientační struktura třídy, případně které prvky rizikového chování se vyskytují v dané třídě. Tímto dotazníkem lze dále zjistit, jaký mají žáci vztah k autoritám – učitelům.
- SOKL (sociální klima)
Tento diagnostický (evaluační) nástroj má podobu obrázkového dotazníku. Slouží k mapování vztahů ve třídě a výskytu rizikového chování. Obrázkový dotazník SOKL je nabízen v grafickém provedení XICHTÍKY. Dotazník lze využít k mapování vztahů ve třídě, k popisu sociálních rolí a pozic žáků v kolektivu či k diagnostice výskytu rizikového chování. Každý žák vybírá z obrázkové předlohy charakteristické projevy chování nebo vlastností svých spolužáků. Práci s obrázkovým dotazníkem je možné si vyzkoušet na webu na „Pískovišti“.
- U nás ve třídě
Tento diagnostický (evaluační) nástroj ve formě textového dotazníku je zaměřený na mapování specifických sociálních rolí ve třídě. Má podobu obrázkového dotazníku. Žák odpovídá na dané otázky v dotazníku výběrem jména spolužáka, jehož chování či vlastnosti odpovídají danému tvrzení. Výstupy potom poskytují důležitou informaci o fungování třídního kolektivu a sociálních vztazích mezi jednotlivými žáky.
Výstup z dotazníků je generovaný automaticky, škola ho má k dispozici bezprostředně po odeslání dotazníku všemi přihlášenými žáky.
ODKAZY:
Upozornění na nové programy
Dostanete upozornění na nové preventivní programy pro děti.