Plán komunitní prevence
Příklad plánu komunitní prevence.
Poznání lokality a potřeb lokality
- Rozhovory s místními lidmi (jaké jsou jejich potřeby, co jim znepříjemňuje život).
- Potřeby místních (lze zjistit dotazníkem).
- Komunitní pracovník provádí také vlastní pozorování (domy, odpadky, ulice).
- Komunitní pracovník by měl identifikovat vůdce v lokalitě (mají vliv, respekt, řeší problémy).
Přesné definování lokality
- Vytyčení přesných hranic, kde začíná a končí komunita, se kterou pracujeme.
- Pokud chceme dobře členy komunity poznat, pak by jich v komunitě nemělo být více než 500.
Tvorba koalic
-
Jedná se o zmapování organizací s podobným nebo stejným zaměřením, které působí v dané lokalitě a navázání případné spolupráce.
Určení aktivit
-
Provádí se ve spolupráci s vůdci (spolu s nimi definujeme nejtíživější problémy lokality).
Zapojení lidí
- Snaha o zapojení co nejvíce lidí.
- Uskutečnění veřejného setkání, které je oznámeno minimálně týden dopředu.
- Oslovení prostřednictvím sociálních sítí, rozesílání letáků, použití místního rozhlasu, zajištění co největší informovanosti o setkání a realizaci projektu.
- Setkání komunity by mělo probíhat v dostatečně velkém prostoru.
- Je dobré již na prvním setkání začít lidi kontaktovat, vzít si od nich jména, adresy.
- Setkání by se mělo být zakončeno příslibem další akce (a jejím následným uskutečněním).
- Stanoví se čas dalšího celo-komunitního setkání.
- Po setkání se sepíše seznam členů komunity, který bude veřejně k dispozici.
- Zápis ze setkání by se měl založit např. do archivu.
- První cíl práce v komunitě by měl být stanoven tak, aby byl viditelný a hmatatelný, aby členové komunity mohli vidět výsledky.
Vytváření partnerství
-
Spojit se se státním i nestátním sektorem a zjistit možné zdroje financí (psaní projektů, grantů).
Řešení prioritního problému
- Tedy problému, který je hmatatelný a měřitelný.
- Do řešení zapojit co nejvíce lidí z komunity.
- Pokud je jasné, že plánovaná akce bude úspěšná, tak se ji snažit medializovat.
Vytvoření nové společnosti v komunitě
-
Jedná se o mobilizaci lidských zdrojů, získávání financí vlastní činností (koncerty, prodej vlastních výrobků), publicitu.
Plnění dlouhodobých cílů
-
Plnění dlouhodobých cílů lze realizovat až po naplnění cílů krátkodobých.
Programy založené na důkazech v komunitním prostředí:
1) Communities That Care (CTC)
2) PROSPER – není program, ale systém zavádění opatření. Klíčoví aktéři: Komunitní tým odborníků v oblasti prevence, který má na starosti udržitelnou a kvalitní implementaci + vědci z PROSPER, kteří vybírají kvalitní programy rodinných a školních intervencí založených na důkazech.
3) Nezavíráme oči - program, který je nazvaný jako kampaň s názvem Nezavírejme oči, ale tento program naplňuje některé atributy komunitní prevence.