Vedení školy

Vedení školy hraje zásadní roli v prevenci a podpoře duševního zdraví.

Jak pomáháme školám

Platforma iPREV školám nabízí ucelenou podporu při plánování, řízení i monitorování preventivních programů. 

  • Katalog preventivních programů
  • Vzdělávací materiály, kurzy a webináře
  • Kvalita a bezpečnost v prevenci

Vzdělávání pro ředitele

Vzdělávání pro ředitele škol představuje klíčovou složku systému prevence a řízení vzdělávacích institucí. Ředitelé jsou přímo zodpovědní nejen za pedagogický rozvoj, ale i za prevenci rizikového chování – musí zajistit, aby škola měla funkční preventivní strategie, vhodné metodiky, školní poradenské služby a efektivní komunikaci s rodiči a komunitou. IPREV podporuje ředitele tím, že poskytuje odborné nástroje a materiály pro tvorbu, realizaci a evaluaci preventivního programu školy. 

resize_image_6932b4c3aae2b.png

Časté dotazy

Každý profesionální preventivní program má jasně definované a měřitelné cíle, jichž má u své cílové skupiny dosáhnout. V dnešní době je také možné výzkumnými nástroji a strategiemi měřit míru dosahování stanovených cílů a zkoumat i za jakých nákladů či podmínek bylo žádoucího účinku dosaženo. Stejně tak lze sledovat, zda například nedošlo k výskytu nějakého nežádoucího/nezamýšleného vedlejšího efektu na cílovou skupinu.

Záznam bude k dispozici zde na platformě iPREV a bude volně přístupný. Záznam je umístěn na platformu cca do týdne po webináři, buďte tedy prosím trpěliví.

Vzdělávání v prevenci má dnes mnoho podob. Obvykle je obsaženo v pregraduální výuce některých oborů, typicky např. pedagogika, etopedie, psychologie, adiktologie, medína atd. Nejvíce vzdělávacích programů dnes ovšem existuje v oblasti celoživotního vzdělávání. Existují různě dlouhé, náročné a zaměřené kurzy. Minimální rozsah znalostí, dovedností a kompetencí je v ČR prosazován certifikátem INEP, který má rozsah 40 hodin zajištěných zdarma prostřednictvím stejnojmenného kurzu. Nejvíce rozsáhlé je v ČR vzdělávání metodiků prevence, které má minimální povinný rozsah 240 hodin. V některých zemích je také  dnes již možné prevenci přímo studovat jako obor na vysoké škole a stát se preventivním pracovníkem touto cestou. Obecně však převládá model celoživotního vzdělávání.

Na odborně správně provedenou implementaci preventivního programu klademe určité požadavky (viz heslo FAQ „Jak dílčí nástroje a intervence implementujeme v praxi?“). Pokud jsou tyto požadavky splněny a celý proces v jejich duchu proběhl, předpokládáme, že daný program je schopen úspěšně projít nezávislou certifikací kvality v prevenci a být průběžně hodnotitelný a kontrolovatelný v rámci národního systému SEPA. To je zásadní nejen z hlediska vnitřní a vnější kontroly, ale především proto, abychom u daného programu dosáhli co nejvyšší efektivity a bezpečnosti.   

Kvalita a bezpečnost jsou základní požadavky, jaké na preventivní programy klademe. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o národní monitorovací systém SEPA a systém certifikací kvality (odborné způsobilosti) preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).

Upozornění na nové programy

Dostanete upozornění na nové preventivní programy pro školy i komunitu.

Kliknutím na "Přihlásit se" vyjadřujete souhlas s Podmínkami ochrany osobních údajů.

Upozornění na nové programy