Katalog preventivních programů
Katalog primárně preventivních programů a intervencí třídí vybrané programy dle čtyř kritérií: dle úrovně provádění prevence, oblasti zaměření programu, věku cílové skupiny a délky programu. Kvalita a bezpečnost jsou přitom základní požadavky kladené na programy a intervence. Na základě desítek let studií a výzkumu v oblasti prevence byly vytvořeny různé požadavky a kritéria, která musí programy splňovat (viz heslo FAQ „Jaké principy a vlastnosti musí mít preventivních programy a intervence?“). Tyto požadavky jsou promítnuty do dvou základních nástrojů, které v České republice pro kontrolu a zvyšování kvality a bezpečnosti v prevenci používáme (viz heslo FAQ „Jak zjišťujeme a ověřuje a kontrolujeme kvalitu?). Jedná se o (a) národní monitorovací systém SEPA a (b) systém certifikací kvality preventivních programů vycházející z národních standardů kvality. Ty jsou plně kompatibilní s mezinárodními standardy pro Evropu (definovanými agenturou EMCDDA) a celosvětovými standardy kvality prevence (definovanými agenturou UNODC).
Filtr programů
Preventivní program Unplugged
Unplugged je programem (specifické) všeobecné primární prevence kombinující podporu v oblasti prevence poruch duševního zdraví (tzv. life-skills: posilování seberegulačních a sociálních dovedností a kompetencí) a prevenci užívání návykových látek (adiktologie). Cílovou skupinou jsou žáci ve věku 11–13 let (tj. 6. tříd základních škol). V programu pracujeme s celým třídním kolektivem (základní jednotkou pro práci je 1 školní třída). Program vychází z principů komplexního vlivu sociálního prostředí, rozvoje životních dovedností a normativních přesvědčení. Obsahuje však také nácvikové prvky, edukaci atd. Důraz je kladen na interaktivní předávání informací a zvyšování kompetencí a dovedností pomocí detailně a profesionálně připravených aktivit. Program se skládá z 12 lekcí, které jsou připraveny tak, aby bylo možno provést každou z nich v rámci jedné vyučovací hodiny. Lekce jsou zaměřeny na posilování sociálních a seberegulačních dovedností a prevenci užívání konopných drog, tabáku a alkoholu a též případně dalších legálních i nelegálních drog. Lekce se zaměřují na 3 celkem komponenty: informace a postoje, interpersonální (sociální) dovednosti a intrapersonální (seberegulační) dovednosti.
PREP
PREP (Prevention and Relationship Education Program, nebo také Prevention and Relationship Enhancement Program) je vzdělávací kurz pro páry podporující dovednosti k udržování partnerských vztahů a mířící na prevenci dopadů partnerského konfliktu či rozchodu. Vznikl v 80. letech na University of Denver. Ačkoli je primárně zaměřen na všeobecnou populaci, lze jej využít i pro skupiny, kde již riziko rozvoje potíží existuje – ať už z důvodu přechodu do další fáze partnerství (narození dítěte či naopak odchod dětí z domova), anebo kvůli jiné zátěži, kterou pár řeší (závažné tělesné či duševní onemocnění, vojenská služba v zahraničí či výkon trestu odnětí svobody); případně pro páry, kde již probíhá závažný konflikt. Cílem této prevence je pak zastavit či zmírnit jeho další eskalaci a zabránit jeho škodlivým následkům. PREP má širokou oporu ve výzkumu, který opakovaně ukázal jeho pozitivní dopady zejména na riziko rozpadu vztahu, kvalitu komunikace mezi partnery a spokojenost se vztahem. Podle údajů dostupných z webu PREP Inc. ověřilo jeho dopady alespoň 20 výzkumných týmů v šesti či více zemích světa.
Spánek v pohodě - SZÚ
„Spánek v pohodě“ je interaktivní preventivní program zaměřený na podporu kvalitního spánku a prevenci spánkových poruch. Program je určen pro žáky staršího školního věku a jeho cílem je podpořit zdravé spánkové návyky a předcházet spánkovým poruchám. V hravé a přístupné formě seznamuje účastníky se zásadami správné spánkové hygieny a významem kvalitního spánku pro fyzické i duševní zdraví.
Prostřednictvím jednoduchých aktivit se žáci učí, jak si individuálně přizpůsobit prostředí pro kvalitní odpočinek a osvojit si vhodné spánkové rituály. Součástí programu je také praktická ukázka pomocí speciálních brýlí, které simulují příznaky spánkové deprivace. Díky tomu si žáci mohou lépe uvědomit důsledky nedostatku spánku a posílit pochopení jeho nezastupitelné role.
Program reflektuje změny ve spánkovém režimu, které jsou pro toto vývojové období typické – zejména tendenci ke zkracování doby spánku. Zároveň upozorňuje na rizikové faktory, jako je nadměrné užívání digitálních technologií, jež často vedou k tzv. spánkové prokrastinaci a zhoršení kvality spánku.
Žáci se v rámci programu naučí rozpoznávat a omezovat vlivy, které negativně ovlivňují jejich spánek, a osvojí si návyky podporující zdravý a klidný odpočinek s ohledem na své individuální potřeby a možnosti.
Napij se chytře - SZÚ
Program „Napij se chytře“ učí děti základních škol, proč je důležité pít chytře – tedy dostatečně, pravidelně, s rozumem, s minimem cukru, bez kofeinu, bez alkoholu.
Zábavnou a interaktivní formou se žáci seznámí s tím, jakou roli hraje voda v těle a proč je ideální volbou pro každodenní pití. Dozví se, jak rozpoznat nevhodné nápoje plné cukru a naučí se číst informace na obalech.
Program využívá praktické ukázky, modelové situace a jednoduchá srovnání, které děti baví a zároveň jim zůstanou v paměti. Například vizualizací obsahu cukru v oblíbených nápojích si děti samy uvědomí, že i to co nám chutná, může ve větším množství škodit a není tedy pro zdraví vhodné.
Programem se snažíme podpořit zvýšení konzumace čisté vody a snížit spotřebu slazených nápojů. Pitný režim založený na vhodných tekutinách pomáhá soustředění, sportovnímu výkonu, celkové pohodě a hlavně má pozitivní vliv na zdraví. Přispívá k prevenci obezity, cukrovky nebo k prevenci zubního kazu.
Pohyb v přírodě - SZÚ
Program „Pohyb v přírodě“ přináší dětem zábavnou a motivační formu pohybových aktivit ve venkovním prostředí. Jeho cílem je podpora zdravého životního stylu, radosti z pohybu, pozitivního vztahu k přírodě a duševní pohody.
Prostřednictvím her, pohybových stanovišť nebo chůze po přírodní trase se děti přirozenou cestou učí, že pohyb na čerstvém vzduchu je zdraví prospěšný, dostupný a přirozený. Program zároveň slouží jako inspirace pro školy, jak lze pohyb venku jednoduše začlenit do běžné výuky. Aktivity se odehrávají mimo třídu, v kontaktu s přirozeným prostředím, a tím přispívají k celkové harmonizaci žáka.
Aktivity vycházejí z principů zážitkové pedagogiky a vedou děti k budování kladného vztahu k pohybu v přírodě, k vnímání vlastního těla, spolupráci i vnitřnímu zklidnění. Zároveň dochází k rozvoji pohybových dovedností a podpoře pravidelného pohybu jako běžné součásti každodenního života. Děti, které si už v raném věku vytvoří pozitivní vztah k pohybu, mají větší šanci udržet si zdravé návyky i v dospělosti.
Na síti v bezpečí - SZÚ
„Na síti v bezpečí“ je interaktivní preventivní program zaměřený na rozvoj digitální gramotnosti a bezpečného chování v online prostředí. Program seznamuje žáky se zásadami bezpečného pohybu v kyberprostoru a učí je chránit svá osobní data.
Prostřednictvím jednoduchých aktivit a modelových situací si žáci osvojí základní pravidla kyberbezpečnosti. Naučí se rozpoznávat rizika spojená se zneužitím osobních informací a cílenými útoky, které ohrožují jejich věkovou skupinu. Důraz je kladen také na rozpoznání a prevenci kontaktu s potenciálními virtuálními predátory.
Program je určen dětem mladšího i staršího školního věku – tedy těm, kteří se stávají nebo již jsou aktivními uživateli internetu a sociálních sítí. Děti mladšího školního věku začínají objevovat možnosti internetu, stávají se novými uživateli online prostředí. Program je učí základům bezpečného chování, zejména v souvislosti s ochranou osobních údajů a reakcí na potenciálně rizikové situace. Žáci staršího školního věku již často aktivně používají několik sociálních sítí, často bez vědomí či dozoru rodičů. Program je proto zaměřen na hlubší porozumění kybernetickým hrozbám, schopnost identifikovat manipulativní chování a aktivně využívat nástroje pro ochranu digitální identity.
Cílem programu je posílit schopnost dětí pohybovat se bezpečně a zodpovědně ve virtuálním prostředí a rozvíjet jejich kritické myšlení při používání digitálních technologií.
Klíště pod kontrolou - SZÚ
Program “Klíště pod kontrolou” se snaží naučit děti, jak se chovat v přírodě bezpečně a jak správně postupovat, pokud si na sobě klíště najdou. Zábavnou formou seznamuje děti předškolního věku, žáky 1. i 2. stupně ZŠ se zásadami ochrany před onemocněními, která přenášejí klíšťata.
Program využívá hry a interaktivní aktivity k tomu, aby si děti osvojily důležité návyky – od výběru vhodného oblečení, přes používání repelentů, až po správné chování v přírodě a následnou kontrolu těla po návratu domů. Součástí je i praktická ukázka bezpečného odstraňování klíštěte a vysvětlení, proč je důležité sledovat místo přisátí a svůj zdravotní stav v následujících dnech.
Děti se zároveň dozvědí o možnosti očkování proti klíšťové encefalitidě, což je jediná specifická ochrana před tímto onemocněním. Program také upozorňuje, že klíšťata se nevyskytují jen v lesích, ale i v parcích či zahradách – tedy v prostředí, kde si děti často hrají.
Cílem programu je předat dětem srozumitelně a hravě důležité informace, které jim pomohou snížit riziko nákazy a zároveň si zachovat pozitivní vztah k pobytu v přírodě.
CPP Magdaléna - všeobecná PP
Lektoři postupně rozvíjejí a rozšiřují poznatky účastníků programů nejen o drogách a drogové problematice, ale také o jiných formách rizikového chování (k nimž patří např. sebepoškozování, gambling, šikana, kyberšikana, rasismus, xenofobie, rizikové sexuální chování, týrání a zneužívání dětí, digitální závislosti aj.) tak, aby děti měly možnost vytvořit si nebo upravit svůj postoj k nim. Celkem je připraveno 22 témat. Jednotlivé programy reflektují aktuální společenská témata (doba post-covidová a její dopady na duševní zdraví dětí, ruská invaze, cenová a energetická krize) a poptávku pedagogů. Kurzy VPP realizujeme v přirozeném prostředí třídních kolektivů přímo na vybraných základních či středních školách a celková časová dotace těchto kurzů je 6 vyučovacích hodin přímé práce s každou ze zapojených tříd.
CPP Magdaléna, selektivní PP
Program škola objednává ve chvíli, kdy se ve třídě objeví již určitá disharmonie, tzn. je narušeno zdravé klima třídy. Program je intenzivnější a jde v tématech hlouběji, než program všeobecné primární prevence. Zároveň je v celkových hodinách zahrnutá práce s třídním učitelem, pedagogickým sborem a rodiči. Vždy se na konkrétní podobě a zakázce domlouváme se školním metodikem prevence a třídním učitelem. Tento program probíhá v rozmezí cca 2 měsíců. Skládá se z 3 setkání (bloků) po 3 vyučovacích hodinách pro 1 třídu. Součástí tohoto programu je také setkání s pedagogy působícími v dané třídě a s metodikem prevence, dále setkání s rodiči žáků či studentů dané třídy společně s třídním učitelem.
Jdi dál! Maják, o.p.s.
Projekt “Jdi dál! – Programy primární prevence 2024” navazuje na identifikované potřeby
jednotlivých základních škol v plnění jejich Preventivních plánů a nabízí školám komplexní
program – bloky zaměřené na všeobecnou prevenci rizikového chování. Projekt se zaměřuje na
postoje žáků a porozumění problematiky rizikového chování, posiluje dovednosti účastníků
aktivně zastávat své postoje a odolat tlaku vrstevnické skupiny. V programech jsou
zakomponovány metody a techniky pro posilování psychického zdraví žáků.
Tento projekt cílí na žáky základních škol (a víceletých gymnázíí) v Libereckém kraji od 4. do
9. ročníků.