Informace pro ředitele škol

Ředitelé škol jsou důležitými aktéry v prevenci.

Ředitel a vedení školy hraje zásadní roli v podpoře duševního zdraví a v realizaci efektivní prevence rizikového chování. Jeho úkolem je vytvářet bezpečné a podpůrné školní prostředí, kde se žáci i zaměstnanci cítí respektováni a vnímáni. Ředitel odpovídá za strategické řízení prevence – zajišťuje, aby škola měla funkční preventivní program, proškolený tým a jasně nastavené postupy pro řešení krizových situací. Zároveň podporuje spolupráci s odborníky (např. školní psycholog, metodik prevence, speciální pedagog) a komunikuje s rodiči i širší komunitou. Ředitel svým přístupem ovlivňuje i školní kulturu – pokud sám dává důraz na duševní pohodu, péči o zaměstnance a otevřenou komunikaci, stává se vzorem a garantem prostředí, které přispívá k duševnímu zdraví všech ve škole.

Vzdělávání pro ředitele škol představuje klíčovou složku systému prevence a řízení vzdělávacích institucí. iPREV podporuje ředitele tím, že poskytuje odborné nástroje a materiály pro tvorbu, realizaci a evaluaci preventivního programu školy.

TIP KE ČTENÍ: Metodika pro podporu kvality v prevenci.

TIP NA ONLINE KURZ ZDARMA: inep8,

Prevence ve škole

Škola by měla disponovat specializovanými poradenskými pracovníky. Vyhláška č. 72/2005 Sb. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ukládá povinnost řediteli zabezpečovat poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla školním metodikem prevence a výchovným poradcem, případně školním psychologem či školním speciálním pedagogem. Tito pracovníci by měli mít ukončené specializační studium pro svou pozici ve školním poradenském pracovišti (ŠPP) a především úzce spolupracovat s dalšími pedagogickými pracovníky, zejména s třídními učiteli. Jen tak je možné poskytovat podporu třídním učitelům a předávat jim informace o aktuálních potřebách, tématech i rizicích, které třída řeší, také o trendech a potřebách žáků a studentů. Kontakty na tyto pracovníky by měly být přehledně zveřejněné na internetových stránkách školy či v mobilníaplikaci. Školy by měly mít pro cílové skupiny žáků, pedagogů, rodičů a pečujících osob informace o tom, že škola tyto pracovníky má a měly by uvést, jaká je jejich kompetence a agenda práce.

Preventivní program školy

Školy a školská zařízení mají metodickým pokynem MŠMT povinnost zpracovat a realizovat dlouhodobou Preventivní strategii školy a Preventivní program školy na příslušný školní rok. Školský zákon (§ 29) také vymezuje obecnou povinnost zajistit bezpečné podmínky pro výchovu
a vzdělání a preventivní povinnost předcházení všem formám rizikového chování, které by mohly žáky ohrožovat. Pedagogičtí pracovníci mají povinnost vytvářet podmínky a opatření ke snižování takových rizik. Jedním zvýchodisek efektivního preventivního působení je fakt, že nelze aplikovat účinné preventivní strategie a rozvíjet vzdělávání bez vytváření optimálních podmínek, ve kterých lze tyto procesy realizovat.

Preventivní program je zpracováván na konkrétní školní rok a zodpovídá za něj školní metodik prevence, podléhá kontrole České školní inspekce. Průběžně je vyhodnocován a jeho realizace za školní rok je součástí výroční zprávy o činnosti školy. K vyhodnocování plánu je možné také využít Systém pro evidenci a monitoring preventivních aktivit (SEPA). Při tvorbě a vyhodnocení programu spolupracuje školní metodik prevence s metodikem prevence příslušné pedagogicko-psychologické poradny, který je garantem kvality programů vdaném regionu.

Školní metodik prevence koordinuje přípravy a realizaci preventivních programů, ředitel školy zodpovídá za podporu, vytváření a realizaci programu.

Upozornění na nové programy

Dostanete upozornění na nové preventivní programy pro školy i komunitu.

Kliknutím na "Přihlásit se" vyjadřujete souhlas s Podmínkami ochrany osobních údajů.

Upozornění na nové programy