Jak poznám, že něco není v pořádku
Každé dítě někdy prochází náročným obdobím. Může být víc plačtivé, podrážděné, uzavřené nebo vzdorovité, a často jde o normální vývojový projev. Přesto existují signály, které stojí za to nepřehlédnout.
Následující přehled pomůže rodičům odlišit běžné chování od varovných signálů, že dítě může prožívat stres, úzkost, trauma, nebo se potýkat s jiným problémem a potřebuje podporu dospělého.
Shrnutí
- Děti v každém věku signalizují potíže jinak.
- Zpozorněte, pokud se náhle výrazně mění chování, dítě ztrácí dovednosti, izoluje se, má silné strachy, somatické potíže, sebepoškozovací myšlenky nebo rizikové chování.
- Trvají-li změny déle, zasahují školu či vztahy, nebo jde o bezpečí dítěte, je čas vyhledat odbornou pomoc.
0–3 roky: Nejmenší děti
Běžné projevy
-
krátkodobé záchvaty pláče či vzteku,
-
období silného připoutání k rodiči,
-
strach z cizích lidí nebo odloučení,
-
nepravidelnost spánku v určitých fázích vývoje,
-
protest při změně denní rutiny.
Kdy zpozornět
-
dítě ztrácí dovednosti, které už umělo (např. přestane žvatlat, chodit nebo navazovat oční kontakt),
-
je výrazně apatické nebo naopak extrémně podrážděné,
-
častý, neutišitelný pláč bez zjevné příčiny,
-
dlouhodobé problémy se spánkem nebo příjmem potravy,
-
nereaguje na rodiče, dotek ani hlas,
-
působí „jako by bylo ve vlastním světě“ nebo neprojevuje zájem o hru.
Kdy vyhledat pomoc
-
pokud změny trvají déle než dva týdny,
-
pokud rodič cítí, že „něco nesedí“, i když neumí přesně říct co,
-
při regresu ve vývoji.
3–6 let: Předškolní děti
Běžné projevy
-
fantazie a smyšlené příběhy,
-
silné emoce a obtížná regulace,
-
občasné noční můry,
-
obavy ze tmy nebo odloučení,
-
vzdor a testování hranic.
Varovné signály
-
dlouhodobé somatické potíže (bolesti bříška, hlavy) bez zdravotní příčiny,
-
vyhýbání se sociálním situacím či aktivitám, které dříve dítě těšily,
-
nadměrná úzkost, strach nebo pocity viny,
-
agresivní chování vůči sobě či druhým,
-
nápadně sexuální chování nebo výroky neodpovídající věku,
-
opakované hry s tematikou násilí, smrti či ohrožení (může být normální, ale frekvence a intenzita jsou rozhodující).
Kdy vyhledat pomoc
-
pokud se dítě výrazně mění v chování nebo emočním prožívání,
-
pokud se problémy objevují ve více prostředích (doma i ve školce),
-
pokud se rodič cítí bezradný.
6–11 let: Mladší školní věk
Běžné projevy
-
kolísající sebevědomí, výkyvy nálady,
-
zájem o skupinu vrstevníků, snaha zapadnout,
-
občasná lež ze strachu před trestem,
-
období zvýšené impulzivity nebo nepozornosti.
Varovné signály
-
pokles školního prospěchu nebo ztráta zájmu o učení,
-
únikové chování (izolace, zadržování moči/stolice ve škole, odmítání školy),
-
sebepoškozující výroky nebo chování,
-
časté konflikty, šikana (oběť i agresor),
-
výrazná změna chuti k jídlu či nespavost,
-
strach být bez rodiče nebo naopak nezvykle malý zájem o rodinu,
-
„dospělé“ starosti — dítě působí přetížené, příliš zodpovědné.
Kdy vyhledat pomoc
-
když změna trvá déle než měsíc,
-
pokud se objevují sebepoškozovací myšlenky,
-
při podezření na šikanu.
12–15 let: Puberta
Běžné projevy
-
uzavřenost, hledání identity, citlivost vůči kritice,
-
emoční výkyvy, zvýšená potřeba samostatnosti,
-
experimentování (oblečení, zájmy),
-
spánek posunutý do pozdějších hodin.
Varovné signály
-
výrazná izolace, ztráta přátel,
-
sebepoškozování nebo jeho podezření,
-
únik k digitálnímu světu, ztráta kontaktu s realitou,
-
útěky, agresivita, rizikové chování,
-
experimentování s návykovými látkami, které se opakuje či stupňuje,
-
silná úzkost, panické ataky, deprese,
-
negativní výroky o sobě („jsem k ničemu“), myšlenky na smrt.
Kdy vyhledat pomoc
-
okamžitě při sebepoškozování nebo myšlenkách na sebevraždu,
-
když chování dítěte začíná ohrožovat jeho zdraví, školní výsledky nebo vztahy,
-
když rodič ztrácí vliv a kontakt.
15–18 let: Starší dospívající
Běžné projevy
-
příprava na samostatnost, vymezování hranic,
-
hledání budoucího směru,
-
zvýšený zájem o volné vztahy,
-
testování autorit.
Varovné signály
-
dlouhodobá apatie, ztráta zájmů,
-
výrazná změna spánku nebo jídla,
-
časté intoxikace alkoholem či jinými látkami,
-
rizikové sexuální chování,
-
nebezpeční kamarádi, kriminalita,
-
chronický stres, vyhoření (např. z výkonu ve škole),
-
sebevražedné myšlenky — okamžitý důvod pro krizovou pomoc.
Kdy vyhledat pomoc
-
když chování narušuje fungování doma, ve škole nebo ve vztazích,
-
pokud mladý člověk odmítá komunikovat nebo vyjadřuje ztrátu smyslu.
Jak poznat, že pomoc je nutná okamžitě
Vyhledejte pohotovost, linku bezpečí nebo krizové centrum, pokud dítě:
-
mluví o sebevraždě nebo smrti,
-
sebepoškozuje se,
-
ztratilo kontakt s realitou (halucinace, bludy),
-
je pod vlivem neznámé látky a je ohroženo,
-
není možné jej uklidnit a ohrožuje jiné nebo sebe.
Co je v každém věku nejdůležitější
-
všímavost k náhlým změnám,
-
bezpečný prostor pro sdílení,
-
klidný a věcný přístup,
-
včasná pomoc — i „malá nejistota“ je legitimní důvod poradit se s odborníkem.