Hlavní oblasti rizikového chování

Na této stránce se dozvíte, co je rizikové chování a jak se může projevovat. Vpravo si pak vyberte jednu z oblastí rizikového chování a zobrazte si k ní klíčové informace.

Rizikové chování: co to je, kdy je třeba zasáhnout

Rizikové chování je takové chování, které zvyšuje pravděpodobnost negativních důsledků pro mladého člověka – ve zdraví (fyzickém i duševním), v bezpečí, ve vztazích i v sociálním fungování. Nejde jen o „problémové“ projevy, které jsou vidět na první pohled. Často může být také signálem, že se mladý člověk nějakým způsobem vyrovnává se stresem, tlakem, vztahovou situací nebo hledá úlevu, přijetí či pocit kontroly.

Hlavní oblasti rizikového chování

Rizikové chování se může projevovat různě a často se prolíná (např. užívání návykových látek může souviset se záškoláctvím nebo rizikovým sexuálním chováním). Pro přehlednost ho na webu dělíme do těchto osmi oblastí – každou najdete v samostatné podstránce:

  • Závislosti a návykové chování
    Užívání alkoholu a návykových látek a další návykové vzorce chování, které mohou přerůstat do životního stylu.

  • Digitální prostředí a online rizika
    Rizika spojená s fungováním v online prostředí a chováním na internetu (např. vyhrocené konflikty, ubližování druhým v digitálním prostoru, problémové užívání online prostředí).

  • Násilí, šikana a akutní bezpečnost ve škole
    Šikana, extrémní projevy agrese a situace, které mohou bezprostředně ohrožovat bezpečí. Patří sem i vysoce rizikové situace, které mají „bezpečnostní“ rozměr.

  • Kriminalita a delikvence
    Chování, které překračuje normy a může mít právní či sociální důsledky (např. krádeže, vandalismus a další delikventní jednání).

  • Sexualita, vztahy a hranice
    Rizikové sexuální chování a situace, kdy jsou narušované hranice, bezpečí a zdraví.

  • Předsudky, nenávist a extremismus
    Rasismus, xenofobie a další nenávistné postoje či projevy. Roli zde mohou hrát i manipulativní skupiny a tlak okolí.

  • Škola a docházka
    Záškoláctví a další projevy, které narušují školní docházku a mohou být signálem hlubších potíží.

  • Zdraví a psychická pohoda + ohrožení dítěte
    Okruhy, které se v praxi výrazně objevují a vyžadují citlivý přístup: poruchy příjmu potravy, ohrožení dítěte (týrání, zanedbávání), psychické obtíže a projevy jako sebepoškozování či sebevražedné myšlenky.

Riskování v dospívání je běžné – ne každé je nebezpečné

Je důležité chápat, že určitá míra riskování je v dospívání normální. Mladí lidé zkoušejí nové věci, testují hranice, hledají identitu a samostatnost. Z pohledu dospělých může riskování působit automaticky negativně, ale ne každé „zkoušení“ je škodlivé. Naopak – přiměřené riskování může podporovat učení, rozvoj dovedností, sebeúcty a odpovědnosti.

Současně ale platí, že rizikové chování může být klíčovým faktorem vzniku závažných problémů a může mít vážné dopady na zdraví a život mladého člověka.

Kdy už je třeba zpozornět a zasáhnout

Rizikové chování je problémové a vyžaduje zásah zejména tehdy, když:

  • narušuje normální vývoj dospívajícího,

  • představuje vážné riziko pro zdraví a bezpečí,

  • narušuje zdravé fungování v běžném životě,

  • stává se pevnou součástí životního stylu.

Zvýšené riziko bývá typické také tehdy, když se chování pojí s:

  • neznalostí (nedostatkem předchozích zkušeností a adekvátních informací),

  • impulzivitou a vyhledáváním vzrušení,

  • kognitivní nezralostí (neschopností domyslet důsledky),

  • nízkou sebeúctou a pocity nedostatečnosti.

Rizikové chování jako „špička ledovce“

Extrémnější riskování často upozorňuje na to, že v pozadí mohou být jiné potíže – například zkušenost s násilím, šikanou, sexualizovaným násilím, závislostí, zanedbáváním či zneužíváním v rodině. V takových případech samo „přesvědčování ke změně chování“ nebývá účinné, pokud se současně neřeší hlavní zátěž, která stojí v pozadí.

Příklady chování, které může mít závažné důsledky

Mezi rizikové projevy, které mohou mít vážné dopady, patří například:

  • časná a/nebo vysoce riziková sexuální aktivita,

  • řízení pod vlivem alkoholu a drog,

  • užívání návykových látek nebo alkoholu,

  • útěky z domova,

  • odchod ze školy / dlouhodobé vytrácení ze vzdělávání,

  • trestná činnost,

  • poruchy příjmu potravy,

  • disociace,

  • myšlenky na sebevraždu, mluvení o sebevraždě,

  • sebepoškozování,

  • napadání ostatních.

Jak posuzovat míru rizika

Ne každé chování se zvýšeným rizikem vede okamžitě k fatálním důsledkům. Vždy je potřeba dívat se na situaci komplexně a s ohledem na individuální okolnosti. Při posuzování míry rizika pomáhá uvažovat například:

  • do jaké míry chování ohrožuje bezpečí, zdraví a vývoj,

  • rozsah a závažnost rizikových faktorů,

  • zda se objevuje souběh více typů rizikového chování,

  • zda se chování stupňuje a je čím dál závažnější,

  • nakolik si mladý člověk uvědomuje důsledky svého chování,

  • do jaké míry se chování zakořenilo v jeho životním stylu,

  • jaké strategie používá k minimalizaci dopadů,

  • jaké ochranné faktory v jeho životě fungují,

  • zda je přítomné trauma nebo domácí násilí, které zvyšuje zranitelnost.

Rizikové a ochranné faktory

Míra zdravotního rizika plynoucí z rizikového chování závisí částečně na rovnováze mezi rizikovými a ochrannými (protektivními) faktory. Rizikové faktory zvyšují pravděpodobnost zapojení do rizikového chování, ochranné faktory jejich působení vyvažují. I minimální příznivé podmínky mohou působit preventivně a pomoci snižovat dopady.

Trauma a jeho vliv

U části mladých lidí se závažnými poruchami chování nebo emočními obtížemi bývá přítomná zkušenost se složitým, dlouhodobým traumatem (např. zneužívání, zanedbávání, dlouhodobá deprivace). V takových případech se často přesouvá pozornost „od učení k přežití“ a mohou být narušeny klíčové vývojové procesy, například v oblasti seberegulace, vztahové vazby a rozvoje kompetencí. Současně platí, že nervová soustava je přizpůsobivá a i malé, stabilní podpůrné prvky mohou mít významný ochranný efekt.

Vysoce ohrožení mladí lidé v systému péče

Mladí lidé s vysokým rizikem bývají marginalizovaní, mají málo zdrojů a často omezený přístup ke službám. Jejich situaci typicky provází souběh rizikových faktorů, málo ochranných faktorů, více zdravotních problémů (např. užívání návykových látek a psychické obtíže) a chaotické životní okolnosti. Navázání důvěrného vztahu a propojení se specializovanými službami bývá v těchto případech zásadní.

Co pomáhá v kontaktu a podpoře změny

V kontaktu s mladým člověkem je důležité zaujímat neodsuzující postoj, vysvětlovat rizika srozumitelně a nepoučovat, ale ptát se a mapovat situaci. Užitek má zkoumání toho, jakou funkci může rizikové chování v životě dospívajícího plnit (např. úleva, přijetí vrstevníky, zábava, snížení úzkosti) a hledání bezpečnějších alternativ.

Pravděpodobnost změny souvisí s mírou informovanosti, vnímáním rizik a důsledků, očekávanými přínosy změny a s dovednostmi, které mladý člověk má. Intervence je vhodné přizpůsobit aktuální připravenosti ke změně. V praxi mohou pomáhat také techniky motivačních rozhovorů, které podporují motivaci a posilují sebedůvěru v možnost změny.

Intervence: přiměřeně míře rizika

Pokud má mladý člověk silné ochranné faktory a riziko je nízké, často pomáhá prevence založená na vzdělávání a informacích, aby se mohl rozhodovat informovaně. U závažnějších situací je důležité včas zachytit riziko, pracovat s kontextem (zejména pokud je přítomné zneužívání, zanedbávání nebo trauma) a podle potřeby zajistit specializovanou péči a podporu.

Zároveň má smysl posilovat resilienci (odolnost) a ochranné faktory: podporu rodiny a vazby na školu, bezpečné vztahy, sounáležitost, pozitivní sebepojetí, životní dovednosti, regulaci emocí, komunikaci, rozhodování, asertivitu a dovednosti odmítání.

 

Zdroje:

Volně přeloženo a upraveno z NSW Kids and Families. (2014). Youth Health Resource Kit: An Essential Guide for Workers. NSW Kids and Families: Sydney. Dostupné z: https://www.health.nsw.gov.au/kidsfamilies/youth/Publications/youth-health-resource-kit.pdf

Vojtová, H. (2023). Trauma a disociace. Bolest vnitřního rozdělení. Portál. ISBN 978-80-262-2013-8.

Jessor, R., & Jessor, S. L. (1977). Problem behavior and psychosocial development: A longitudinal study of youth. Academic Press.

Prochaska JO, DiClemente CC & Norcross K. (1992). In search of how people change: applications to addictive behaviours. American Psychologist. 47(9), 1102-1104.

Prevence rizikového chování je cílená odborná práce vyžadující specifické vzdělání a praxi. Profesionály, kteří tyto potřebné znalosti, dovednosti a kompetence mají, označujeme za preventivní pracovníky. Prevenci realizujeme prostřednictvím preventivních programů, které mají přesně definované vlastnosti, tak aby jejich prostřednictvím bylo možné dosáhnout pozitivního ovlivnění (chování, postojů, názorů atd.) u dané cílové skupiny (např. děti na základní škole). Vliv preventivních programů umíme výzkumně ověřit a změřit.

Prevence, resp. preventivní programy, jsou určené pro konkrétně definované cílové skupiny. Tyto skupiny definujeme parametry jako je např. věk, pohlaví, rizikovost chování atd. Určitým cílovým skupinám je na základě jejich vlastností a potřeb vytvářen určitý preventivní program. Pro konkrétní cílovou skupinu je tedy na míru vytvářen specifický preventivní program a přiměřenost daného programu pro danou cílovou skupinu je základním předpokladem jeho efektivnosti a bezpečnosti.

Cílem preventivního programu je pozitivní ovlivnění znalostí, dovedností, postojů a především pak samotného chování dětí, dospívajících nebo jiných definovaých cílových skupin. Jde tedy o to, aby aplikace daného preventivního programu takovéto pozitivní ovlivnění u definované cílové skupiny (např. dětí v určitém věku) způsobila. Cílem je přitom zamezit rozvoji určitého typu rizikového chování (např. pití alkoholu), a/nebo posunout vznik a rozvoj takového chování do vyššího věku, a/nebo snížit rozsah a intenzitu takového chování a souvisejících možných komplikací.    

Ano, potvrzení o účasti je zasíláno automaticky na uvedený e-mail v registraci a na základě docházky v Teamsech. Vystavení potvrzení trvá několik dní. Potvrzení o účasti na webináři po zhlédnutí záznamu nevydáváme.

Každý profesionální preventivní program má jasně definované a měřitelné cíle, jichž má u své cílové skupiny dosáhnout. V dnešní době je také možné výzkumnými nástroji a strategiemi měřit míru dosahování stanovených cílů a zkoumat i za jakých nákladů či podmínek bylo žádoucího účinku dosaženo. Stejně tak lze sledovat, zda například nedošlo k výskytu nějakého nežádoucího/nezamýšleného vedlejšího efektu na cílovou skupinu.

Upozornění na nové programy

Dostanete upozornění na nové preventivní programy pro školy i komunitu.

Kliknutím na "Přihlásit se" vyjadřujete souhlas s Podmínkami ochrany osobních údajů.

Upozornění na nové programy