Požadavky na metodika prevence
Školní metodik prevence
Standardní činnosti školního metodika prevence jsou definovány legislativně (Příloha č.3/II vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů).
Školní metodik prevence by měl mít splněné specializační studium nebo si jej vblízké době dodělat. Zákon ukládá povinnost přidělit metodikovi za jeho činnost příplatek (výchovný poradce nemá nárok na příplatek, ale má úlevu vúvazku. ŠMP má nárok na příplatek, ale nemá úlevu v úvazku).
Škola by měla disponovat specializovanými poradenskými pracovníky. Vyhláška č. 72/2005 Sb. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ukládá povinnost řediteli zabezpečovat poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla školním metodikem prevence a výchovným poradcem, případně školním psychologem či školním speciálním pedagogem. Tito pracovníci by měli mít ukončené specializační studium pro svou pozici ve školním poradenském pracovišti (ŠPP) a především úzce spolupracovat s dalšími pedagogickými pracovníky, zejména s třídními učiteli. Jen tak je možné poskytovat podporu třídním učitelům a předávat jim informace o aktuálních potřebách, tématech i rizicích, které třída řeší, také o trendech a potřebách žáků a studentů. Kontakty na tyto pracovníky by měly být přehledně zveřejněné na internetových stránkách školy či v mobilníaplikaci. Školy by měly mít pro cílové skupiny žáků, pedagogů, rodičů a pečujících osob informace o tom, že škola tyto pracovníky má a měly by uvést, jaká je jejich kompetence a agenda práce.
Ve škole
Všichni žáci a studenti by měli dostat informaci přes třídní učitelé o tom, kdo působí na pozici poradenského pracovníka, kde je možné jej najít a v jakých dnech a hodinách poradenství poskytuje. Je vhodné tyto informace vyvěsit také na frekventovaná místa a aktualizovat v případě změn. Je žádoucí, aby jeden pracovník nezastupoval více poradenských funkcí, naopak by tito pracovníci měli mít možnost pracovat jako tým vškolním poradenském pracovišti.
Školní metodik prevence
A) Metodické a koordinační činnosti
- Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
- Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
B) Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
- Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
- Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
C) Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možným rozvojem rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Aktualizace právních předpisů školního metodika prevence
Pro školní metodiky prevence a pro ředitele škol jsme připravili aktualizovaný komentář k právním předpisům, platným k 2.11.2023. Novinky v legislativě se týkají zejména změn zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, který určuje, že služby záchytných stanic se týkají také mladistvých. Druhé doplnění se týká trestního řádu a práva na kopii úředního záznamu od Policie ČR.
Znění celého komentáře k právním předpisům najdete v přehledné příloze zde.