Základní úrovně školské prevence
Text přehledně vysvětluje rozdíl mezi nespecifickou a specifickou školskou prevencí a vymezuje tři úrovně specifické prevence (všeobecnou, selektivní a indikovanou) včetně nároků na realizátory.
V rámci primární prevence rozlišujeme prevenci nespecifickou a specifickou.
Do nespecifické školské prevence řadíme aktivity, které nemají přímou souvislost s rizikovým chováním a aktivity, které pomáhají snižovat riziko vzniku a rozvoje rizikového chování prostřednictvím lepšího využívání volného času. Patří sem např. zájmové, sportovní a volnočasové aktivity a jiné programy, které vedou k dodržování určitých společenských pravidel, zdravého rozvoje osobnosti, k odpovědnosti za sebe a své jednání. Lze říci, že programy nespecifické prevence by existovaly a byly žádoucí i v případě, že by neexistovaly rizikové projevy chování. Nespecifické programy nelze vztahovat k určitému fenoménu, jehož výskytu se program snaží předcházet (působí obecně, nespecificky). Nespecifická prevence se neváže úzce a přímo k žádnému typu rizikového chování.
Za specifickou školskou prevenci rizikového chování považujeme takové aktivity a programy, které jsou úzce zaměřeny na některou z konkrétních forem rizikového chování. Snahou je působit cíleně, specificky na informovanost a postoje dětí k danému typu rizikového chování. Programy specifické primární prevence jsou všechny takové programy, které by neexistovaly, kdyby neexistoval problém rizikových projevů chování.
Shrnutí
Typy prevence
- Specifická a nespecifická
- Všeobecná
- Selektivní
- Indikovaná
Všeobecná primární prevence
Všeobecná prevence typicky zahrnuje dlouhodobé strukturované programy založené na interaktivních pedagogických postupech, které pracují s ověřenými a pravdivými informacemi a směřují k předcházení vzniku rizikového chování. Typicky jsou tyto služby poskytovány v době školní docházky a soustavné přípravy na povolání a jsou organizovány jako strukturované programy v průběhu daného školního roku s minimální časovou dotací jednoho bloku 2 hodiny (ÚV ČR, 2021). Jde o úroveň prevence, pro kterou v praxi ve většině případů plně dostačuje úplné vzdělání školního metodika prevence (v duchu zákona a vyhlášky o dalším vzdělávání pedagogických a výchovných pracovníků) s odpovídající praxí a nejlépe zajištěnou intervizí a supervizí.
Selektivní primární prevence
Selektivní primární prevence rizikového chování je poskytovaná skupinám osob, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny rizikové faktory pro vznik a vývoj rizikového chování. Jde o strukturované programy založené na interaktivních postupech k předcházení vzniku rizikového chování. Typicky jsou tyto služby poskytovány rizikovým skupinám v době školní docházky a soustavné přípravy na povolání a jsou organizovány jako strukturované programy v průběhu daného školního roku (ÚV ČR, 2021). Patří sem např. některé modely vrstevnických programů, ev. různé intenzivní sociálně-psychologické skupinové programy posilující technicky např. sociální dovednosti, komunikaci, vztahy atd. Vzhledem k práci s cílovou skupinou se zvýšeným rizikem je zde již kladen větší důraz na odpovídající vzdělání preventisty (vhodná je např. speciální pedagogika, psychologie, adiktologie atd.).
Indikovaná primární prevence
Na úrovni indikované primární prevence rizikového chování jsou intervence poskytovány skupinám osob a jednotlivcům, kteří jsou vystaveni působení výrazně rizikových faktorů, případně u kterých se již vyskytly projevy rizikového chování. Indikovaná prevence je úzce propojená s poradenskými službami. Její podstatnou částí je práce s rizikovými lidmi, kteří byli referováni jinými nespecializovanými službami a systémy v rámci včasné diagnostiky a intervence. Typicky jde o strukturované programy založené na interaktivních postupech vedoucích k zamezení a minimalizaci rizik a následků v chování jedince či cílové skupiny a současně k předcházení vzniku dalších forem rizikového chování. Typicky jsou tyto služby poskytovány rizikovým skupinám v době školní docházky a soustavné přípravy na povolání a jsou organizovány jako specificky strukturované programy v průběhu daného školního roku (ÚV ČR, 2021). Jedná se o práci s populací s výrazně zvýšeným rizikem výskytu či počínajících projevů rizikového chování. V tomto smyslu je prakticky již nutná schopnost preventisty či poradenského pracovníka posoudit individuální povahu a specifika daného případu (např. šikany v třídním kolektivu) a následně navrhnout postup řešení, včetně posouzení dalších případných intervencí či v případné nutnosti již zahájení cílené práce prostřednictvím zapojení školního psychologa či vnějšího poradenského subjektu. Tato úroveň prevence již bezpodmínečně vyžaduje např. speciální pedagogické, psychologické nebo jiné podobné vzdělání s průpravou pro práci preventisty (adiktologie atd.)
Zdroj: ÚV ČR (2021). Standardy odborné způsobilosti adiktologických služeb.