Rizikové a protektivní faktory
Riziko nevzniká izolovaně – ovlivňuje ho to, co ho zvyšuje, i to, co mladého člověka chrání. Stránka nabízí přehled rizikových a ochranných faktorů a jak je využít při včasné podpoře.
Míra zdravotního rizika plynoucí z rizikového chování závisí částečně na rovnováze mezi rizikovými a protektivními (ochrannými) faktory. Zatímco rizikové faktory zvyšují pravděpodobnost zapojení do rizikového chování, ochranné faktory toto negativní působení vyvažují.
Pokud potřebujete orientačně určit míru rizika, kterému mladý člověk čelí, zvažte například:
- do jaké míry chování ohrožuje bezpečí, zdraví a vývoj,
- rozsah a závažnost rizikových faktorů,
- zda přítomnost jednoho typu rizikového chování zvyšuje riziko souběhu dalších typů (např. užívání návykových látek v kombinaci s rizikovým sexuálním chováním; předčasné ukončení školní docházky vedoucí k rozvoji antisociálního chování),
- závažnost rizikového chování a to, zda se stupňuje,
- úroveň povědomí mladého člověka o důsledcích jeho chování,
- míru, do jaké se chování zakořenilo v životním stylu dospívajícího,
- strategie minimalizace škod, které dospívající používá,
- ochranné faktory v životě mladého člověka, které ho mohou chránit před důsledky rizikového chování,
- přítomnost traumatu a domácího násilí, které mohou zvyšovat zranitelnost dospívajícího.
Jak v praxi využít rizikové a ochranné faktory:
Při posuzování situace si položte dvě otázky: Co riziko zvyšuje? Co mladého člověka naopak chrání a drží? I jeden stabilní ochranný prvek (bezpečný vztah, předvídatelný režim, podporující dospělý, smysluplná aktivita) může výrazně ovlivnit vývoj. Cílem podpory není jen zastavit problém, ale posilovat ochranné faktory ve škole, rodině i okolí, aby měl mladý člověk více opěrných bodů při zátěži.
Shrnutí
Rizikové a ochranné faktory rozlišujeme na:
- Osobnostní
- Rodinné
- Školní
- Komunitní a kulturní.
Osobnostní faktory
Roli hrají dovednosti, které má mladý člověk k dispozici, i to, jak zvládá stres a zátěž.
Co může riziko zvyšovat:
- nízké sebevědomí
- nedostatečné sociální dovednosti
- potíže s orientací na řešení problému
- nedostatek empatie
- diagnóza ADHD
- nízká adherence ke zdravotnické péči
- bezdomovectví
Co naopak může chránit:
- kompetence v sociální oblasti
- schopnost řešit problémy
- optimismus
- dobré zvládání stresu a zátěže
- úspěšnost ve škole
- silný pocit morálních hodnot / spirituálních přesvědčení
- kreativita a schopnost imaginace
Rodinné faktory
Rodina a blízcí dospělí jsou jedním z nejvýznamnějších ochranných prvků – a zároveň oblastí, která může v případě zátěže riziko výrazně zvýšit.
Co může riziko zvyšovat:
- konflikt v rodině, rozpad rodiny, násilí
- tvrdá nebo nekonzistentní disciplína
- nedostatek vřelosti a náklonnosti
- fyzické a/nebo sexualizované násilí a zanedbávání
- nedostatek smysluplných vztahů s dospělými
Co naopak může chránit:
- podporující, pečující rodiče nebo opatrovníci
- bezpečné a stabilní rodinné prostředí
- podpůrné vztahy s dalšími dospělými
- vazba k rodině
Školní faktory
Škola může být významným ochranným prostředím – pokud je bezpečná, předvídatelná a vztahově stabilní. Zároveň se zde často projeví první signály zátěže.
Co může riziko zvyšovat:
- školní neúspěch nebo předčasné ukončení studia
- šikana
- odmítnutí ze strany vrstevníků
- deviantní vrstevnická skupina
- potíže s učením
Co naopak může chránit:
- pozitivní školní klima
- prosociální skupina vrstevníků
- pocit sounáležitosti ve škole a pozitivní výsledky
- příležitost k úspěchu (sport, studium apod.) nebo rozvoj talentu/koníčku
- uznávání dosahovaných úspěchů
Komunitní a kulturní faktory
Prostředí mimo rodinu a školu může přinášet jak zátěž (např. násilí, chudobu, diskriminaci), tak i zdroje a podporu.
Co může riziko zvyšovat:
- socio-ekonomické znevýhodnění
- vystavení násilí a trestné činnosti
- bezdomovectví
- zkušenost s migrací
- rasismus a/nebo diskriminace
- mezikulturní konflikt (tlak „zapadnout“ a přizpůsobit se)
- nedostatek podpůrných služeb
Co naopak může chránit:
- sounáležitost a příslušnost ke komunitě
- přístup k podpůrným službám
- účast v komunitní skupině
- silná kulturní identita a hrdost
- bezpečný domov/bydlení