Rizikové a protektivní faktory

Riziko nevzniká izolovaně – ovlivňuje ho to, co ho zvyšuje, i to, co mladého člověka chrání. Stránka nabízí přehled rizikových a ochranných faktorů a jak je využít při včasné podpoře.

Míra zdravotního rizika plynoucí z rizikového chování závisí částečně na rovnováze mezi rizikovýmiprotektivními (ochrannými) faktory. Zatímco rizikové faktory zvyšují pravděpodobnost zapojení do rizikového chování, ochranné faktory toto negativní působení vyvažují. 

Pokud potřebujete orientačně určit míru rizika, kterému mladý člověk čelí, zvažte například:

  • do jaké míry chování ohrožuje bezpečí, zdraví a vývoj,
  • rozsah a závažnost rizikových faktorů,
  • zda přítomnost jednoho typu rizikového chování zvyšuje riziko souběhu dalších typů (např. užívání návykových látek v kombinaci s rizikovým sexuálním chováním; předčasné ukončení školní docházky vedoucí k rozvoji antisociálního chování),
  • závažnost rizikového chování a to, zda se stupňuje,
  • úroveň povědomí mladého člověka o důsledcích jeho chování,
  • míru, do jaké se chování zakořenilo v životním stylu dospívajícího,
  • strategie minimalizace škod, které dospívající používá,
  • ochranné faktory v životě mladého člověka, které ho mohou chránit před důsledky rizikového chování,
  • přítomnost traumatu a domácího násilí, které mohou zvyšovat zranitelnost dospívajícího. 

 

Jak v praxi využít rizikové a ochranné faktory:

Při posuzování situace si položte dvě otázky: Co riziko zvyšuje? Co mladého člověka naopak chrání a drží? I jeden stabilní ochranný prvek (bezpečný vztah, předvídatelný režim, podporující dospělý, smysluplná aktivita) může výrazně ovlivnit vývoj. Cílem podpory není jen zastavit problém, ale posilovat ochranné faktory ve škole, rodině i okolí, aby měl mladý člověk více opěrných bodů při zátěži.

Shrnutí

Rizikové a ochranné faktory rozlišujeme na: 

  • Osobnostní 
  • Rodinné 
  • Školní 
  • Komunitní a kulturní.

Osobnostní faktory

Roli hrají dovednosti, které má mladý člověk k dispozici, i to, jak zvládá stres a zátěž.

Co může riziko zvyšovat:

  • nízké sebevědomí
  • nedostatečné sociální dovednosti
  • potíže s orientací na řešení problému
  • nedostatek empatie
  • diagnóza ADHD
  • nízká adherence ke zdravotnické péči
  • bezdomovectví

Co naopak může chránit:

  • kompetence v sociální oblasti
  • schopnost řešit problémy
  • optimismus
  • dobré zvládání stresu a zátěže
  • úspěšnost ve škole
  • silný pocit morálních hodnot / spirituálních přesvědčení
  • kreativita a schopnost imaginace

 

Rodinné faktory

Rodina a blízcí dospělí jsou jedním z nejvýznamnějších ochranných prvků – a zároveň oblastí, která může v případě zátěže riziko výrazně zvýšit.

Co může riziko zvyšovat:

  • konflikt v rodině, rozpad rodiny, násilí
  • tvrdá nebo nekonzistentní disciplína
  • nedostatek vřelosti a náklonnosti
  • fyzické a/nebo sexualizované násilí a zanedbávání
  • nedostatek smysluplných vztahů s dospělými

 

Co naopak může chránit:

  • podporující, pečující rodiče nebo opatrovníci
  • bezpečné a stabilní rodinné prostředí
  • podpůrné vztahy s dalšími dospělými
  • vazba k rodině

 

Školní faktory

Škola může být významným ochranným prostředím – pokud je bezpečná, předvídatelná a vztahově stabilní. Zároveň se zde často projeví první signály zátěže.

Co může riziko zvyšovat:

  • školní neúspěch nebo předčasné ukončení studia
  • šikana
  • odmítnutí ze strany vrstevníků
  • deviantní vrstevnická skupina
  • potíže s učením

Co naopak může chránit:

  • pozitivní školní klima
  • prosociální skupina vrstevníků
  • pocit sounáležitosti ve škole a pozitivní výsledky
  • příležitost k úspěchu (sport, studium apod.) nebo rozvoj talentu/koníčku
  • uznávání dosahovaných úspěchů

 

Komunitní a kulturní faktory

Prostředí mimo rodinu a školu může přinášet jak zátěž (např. násilí, chudobu, diskriminaci), tak i zdroje a podporu.

Co může riziko zvyšovat:

  • socio-ekonomické znevýhodnění
  • vystavení násilí a trestné činnosti
  • bezdomovectví
  • zkušenost s migrací
  • rasismus a/nebo diskriminace
  • mezikulturní konflikt (tlak „zapadnout“ a přizpůsobit se)
  • nedostatek podpůrných služeb

Co naopak může chránit:

  • sounáležitost a příslušnost ke komunitě
  • přístup k podpůrným službám
  • účast v komunitní skupině
  • silná kulturní identita a hrdost
  • bezpečný domov/bydlení

Upozornění na nové programy

Dostanete upozornění na nové preventivní programy pro školy i komunitu.

Kliknutím na "Přihlásit se" vyjadřujete souhlas s Podmínkami ochrany osobních údajů.

Upozornění na nové programy