Zdraví a psychická pohoda + ohrožení dítěte
Těžká témata se ve škole někdy objeví nečekaně. Tato část nabízí oporu pro první kroky: jak rozpoznat varovné signály, co udělat hned pro bezpečí žáka a kdy a komu situaci předat.
Tato oblast sdružuje témata, která souvisejí s bezpečím dítěte, psychickou pohodou a situacemi, jež mohou vyžadovat rychlou odbornou pomoc. Škola zde často bývá místem, kde se varovné signály objeví jako první. Cílem je pomoci pedagogům a školním týmům lépe rozpoznat signály, vést podpůrný rozhovor, znát limity role školy a vědět, kam situaci předat.
-
Poruchy příjmu potravy: změny ve stravování, vztahu k tělu a kontrole, které mohou přerůst do vážných zdravotních komplikací. Ve škole se mohou projevit únavou, výkyvy ve školním výkonu, vyhýbáním se jídlu a výraznou sebekritikou.
-
Syndrom CAN – týrané, zneužívané a zanedbávané dítě: zahrnuje fyzické, psychické a sexuální násilí i zanedbávání. Škola může zachytit signály v chování, vztazích, somatických potížích i v komunikaci dítěte.
-
Sebepoškozování: často slouží jako způsob regulace silných emocí; riziko roste při opakování, zvyšování závažnosti a při souběhu s depresí či úzkostí.
-
Sebevražedné chování: zahrnuje myšlenky na sebevraždu, plánování i pokus a vždy vyžaduje brát signály vážně a zajistit bezpečí a odbornou pomoc.
-
Psychická krize / duševní onemocnění žáka: Psychická krize nebo duševní onemocnění se projevují výraznými změnami v chování, emocích nebo myšlení žáka a vyžadují citlivý přístup, včasnou podporu a případně odbornou pomoc.
-
Prevence problémových situací týkajících se žáků s PAS: Prevence problémových situací u žáků s PAS znamená včasné nastavení podpory a předvídatelných podmínek, které snižují riziko přetížení a eskalace náročného chování a pomáhají udržet bezpečí ve třídě.
Kdy zpozornět:
- vždy, když se objeví přímé ohrožení života či bezpečí (např. informace o sebevražedném úmyslu, pokus, vážné sebepoškozování, podezření na aktuální týrání/zneužívání). V těchto situacích je prioritou bezpečí a okamžité zapojení odpovídajících článků pomoci podle krizových postupů školy.
Krizový plán školy
Je předem připravený soubor postupů, který určuje, jak škola reaguje na mimořádné nebo vysoce rizikové situace – kdo za co odpovídá, jaké jsou kroky, koho kontaktovat, jak zajistit bezpečí, jak dokumentovat a jak komunikovat s rodiči a institucemi.