Škola a docházka

Docházka není jen o pravidlech – opakované absence často signalizují problém. Tato sekce pomáhá včas rozpoznat souvislosti záškoláctví a zachytit situaci dřív, než se z ní stane vzorec.

Docházka a aktivní zapojení do školy patří mezi důležité ochranné faktory. Záškoláctví ale často není „jen“ porušení pravidel – může být signálem psychické nepohody, konfliktů ve třídě, rodinné zátěže, návykového chování nebo dalších rizik. Smyslem je zachytit situaci včas, porozumět příčinám a posílit podpůrné kroky dříve, než se absence stabilizuje jako vzorec.

 

Téma v této oblasti:

  • Záškoláctví: opakované neomluvené (nebo problematicky omlouvané) absence, vyhýbání se škole, postupné „vytrácení“ ze vzdělávání. Významné je sledovat vývoj v čase, souvislosti a případné souběhy s dalšími riziky.

 

Kdy zpozornět: 

  • trend nárůstu absencí,
  • pondělky/pátky, „výpadky“ v konkrétních předmětech,
  • zhoršení výkonu,
  • stažení z kolektivu,
  • konflikty,
  • souběh s návykovým chováním nebo psychickými obtížemi.

 

Včasná práce se školním klimatem, komunikací a podporou může významně ovlivnit další vývoj situace.

Skryté záškoláctví

Skryté záškoláctví je situace, kdy je žák formálně ve škole, ale dlouhodobě se reálně neúčastní výuky (vyhýbá se hodinám, odchází, „mizí“, vynechává konkrétní předměty).

Upozornění na nové programy

Dostanete upozornění na nové preventivní programy pro školy i komunitu.

Kliknutím na "Přihlásit se" vyjadřujete souhlas s Podmínkami ochrany osobních údajů.

Upozornění na nové programy