Předsudky, nenávist a extremismus
Tato sekce pomáhá zachytit projevy, které ve třídě rozdělují, ponižují nebo vylučují. Ukazuje, kdy už nejde jen o „vtipy“, ale o riziko, které může eskalovat, a na co si dát pozor.
Tato oblast zahrnuje projevy, které mohou rozdělovat kolektiv, normalizovat ponižování a vylučování a v krajních případech vést k násilí. Často se dotýká identity, potřeby někam patřit a skupinové dynamiky. Škola zde hraje důležitou roli v nastavování norem, bezpečném klimatu a včasné práci se signály, které by jinak mohly eskalovat.
-
Homofobie: znevažování a útoky vůči lidem na základě (předpokládané) sexuální orientace či genderového projevu; často se projevuje posměchem, nadávkami, vylučováním a někdy i fyzickou agresí.
-
Extremismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus: postoje a projevy zaměřené proti skupinám osob; ve škole se mohou objevovat v řeči, symbolech, „vtipech“, konfliktech i v organizovanějších projevech.
-
Nová náboženská hnutí: situace, kdy může hrát roli manipulace, tlak skupiny nebo izolace od přirozených vazeb; důležitá je citlivá orientace v signálech a v dopadech na dítě.
-
Příslušnost k subkulturám: subkulturní identita sama o sobě nemusí být problém; riziko vzniká tam, kde se pojí s násilím, nenávistí, delikvencí nebo sebepoškozováním.
Kdy zpozornět:
- vyhrocené konflikty „my vs. oni“,
- ponižování a vylučování,
- normalizace nenávistných výroků,
- rychlá změna postojů spojená s izolací a rigiditou,
- symbolika a skupinové tlaky.
Pokud se ve třídě objeví projevy ponižování, vylučování, „my vs. oni“, nenávistné výroky, nápadná symbolika nebo náhlá izolace a zrigidnění postojů, berte je jako signály možného rizika. Reagujte včas a věcně: jasně pojmenujte nepřijatelnost chování, zastavte zraňující projevy, nastavte hranice a pravidla bezpečné komunikace. Současně mapujte kontext (kdo, kdy, kde, opakování, role skupiny), pracujte se třídním klimatem a nabídněte podporu dotčenému žákovi/žákyni. U opakovaných či eskalujících situací postupujte podle školních pravidel (třídní učitel/ka, školní poradenské pracoviště, vedení) a v případě potřeby zapojte odbornou pomoc. Cílem je chránit bezpečné prostředí školy, nepodporovat normalizaci ponižování a předejít eskalaci.
Shrnutí
Loreim ipsum
- item 1
- Item 2
- Item 3