Předsudky, nenávist a extremismus

Tato sekce pomáhá zachytit projevy, které ve třídě rozdělují, ponižují nebo vylučují. Ukazuje, kdy už nejde jen o „vtipy“, ale o riziko, které může eskalovat, a na co si dát pozor.

Tato oblast zahrnuje projevy, které mohou rozdělovat kolektiv, normalizovat ponižování a vylučování a v krajních případech vést k násilí. Často se dotýká identity, potřeby někam patřit a skupinové dynamiky. Škola zde hraje důležitou roli v nastavování norem, bezpečném klimatu a včasné práci se signály, které by jinak mohly eskalovat.

 

Témata v této oblasti:

  • Homofobie: znevažování a útoky vůči lidem na základě (předpokládané) sexuální orientace či genderového projevu; často se projevuje posměchem, nadávkami, vylučováním a někdy i fyzickou agresí. 

  • Extremismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus: postoje a projevy zaměřené proti skupinám osob; ve škole se mohou objevovat v řeči, symbolech, „vtipech“, konfliktech i v organizovanějších projevech. 

  • Nová náboženská hnutí: situace, kdy může hrát roli manipulace, tlak skupiny nebo izolace od přirozených vazeb; důležitá je citlivá orientace v signálech a v dopadech na dítě. 

  • Příslušnost k subkulturám: subkulturní identita sama o sobě nemusí být problém; riziko vzniká tam, kde se pojí s násilím, nenávistí, delikvencí nebo sebepoškozováním. 

 

Kdy zpozornět: 

  • vyhrocené konflikty „my vs. oni“,
  • ponižování a vylučování,
  • normalizace nenávistných výroků,
  • rychlá změna postojů spojená s izolací a rigiditou,
  • symbolika a skupinové tlaky.

 

Pokud se ve třídě objeví projevy ponižování, vylučování, „my vs. oni“, nenávistné výroky, nápadná symbolika nebo náhlá izolace a zrigidnění postojů, berte je jako signály možného rizika. Reagujte včas a věcně: jasně pojmenujte nepřijatelnost chování, zastavte zraňující projevy, nastavte hranice a pravidla bezpečné komunikace. Současně mapujte kontext (kdo, kdy, kde, opakování, role skupiny), pracujte se třídním klimatem a nabídněte podporu dotčenému žákovi/žákyni. U opakovaných či eskalujících situací postupujte podle školních pravidel (třídní učitel/ka, školní poradenské pracoviště, vedení) a v případě potřeby zapojte odbornou pomoc. Cílem je chránit bezpečné prostředí školy, nepodporovat normalizaci ponižování a předejít eskalaci.

Shrnutí

Loreim ipsum

  • item 1
  • Item 2
  • Item 3

Upozornění na nové programy

Dostanete upozornění na nové preventivní programy pro školy i komunitu.

Kliknutím na "Přihlásit se" vyjadřujete souhlas s Podmínkami ochrany osobních údajů.

Upozornění na nové programy