Násilí, šikana a akutní bezpečnost ve škole
Tato oblast zahrnuje šikanu, agresi a krizové situace, které narušují bezpečí ve škole a klima třídy. Klíčové je včas rozpoznat signály, předcházet eskalaci a při akutním ohrožení postupovat podle krizového režimu školy.
Tato oblast zahrnuje chování, které narušuje bezpečí ve škole – od dlouhodobého ubližování až po situace, které mohou mít akutní bezpečnostní rozměr. Společným jmenovatelem je dopad na pocit bezpečí, vztahy ve třídě a možnost se učit. Škola má být připravená těmto situacím předcházet, rozpoznávat je a efektivně reagovat.
-
Školní šikana: forma agrese/násilí ve škole, která narušuje bezpečí. Typicky zahrnuje záměr ublížit (fyzicky, psychicky, sociálně), nepoměr sil a bezmoc oběti; může mít přímé i nepřímé podoby.
-
Krizové situace spojené s ohrožením násilím ve školním prostředí: situace, kdy hrozí nebo dochází k násilnému jednání (z vnějšího i vnitřního prostředí) a je potřeba postupovat podle krizového režimu/plánu školy.
-
Rizikové chování v dopravě: rizikové chování v dopravních situacích (např. nebezpečné přecházení, riskování na kole/koloběžce, riskování jako spolujezdec apod.), které může vést k úrazům a ohrožení života.
Kdy zpozornět:
- opakované ubližování,
- izolace a strach,
- náhlé změny chování a výkonu,
- nárůst agresivity,
- vyhrožování,
- zhoršování klimatu ve třídě.
U akutního ohrožení je prioritou bezpečí (rychlé přivolání pomoci, aktivace krizového postupu školy) a teprve následně práce s kontextem.
Násilí
Násilí je úmyslné jednání, jehož cílem je ublížit druhému člověku – fyzicky, psychicky nebo sociálně – a narušit jeho pocit bezpečí.