Kriminalita a delikvence
Kriminalita a delikvence zahrnují vandalismus a krádeže, které narušují školní klima a mohou mít výchovné i právní důsledky. Pro školu je klíčové situaci včas zachytit, pojmenovat a nastavit jasné hranice i podporu.
Delikventní chování ve škole a jejím okolí může být projevem tlaku skupiny, hledání uznání, impulzivity nebo způsobem zvládání zátěže. Zároveň ale nese reálné dopady pro poškozené, pro školní klima i pro samotného žáka (důsledky sociální, výchovné i právní). Pro školu je důležité umět pojmenovat situaci, pracovat s odpovědností a současně vnímat, zda nejde o souběh s dalšími riziky (závislostní chování, záškoláctví, agrese).
Témata v této oblasti:
-
Vandalismus: úmyslné poškozování věcí (majetku školy, spolužáků, veřejného prostoru). Ve školním prostředí často souvisí se skupinovou dynamikou, nápodobou a „testováním hranic“.
-
Krádeže: od „drobného braní“ po opakované krádeže; rizikové je zejména opakování, organizovanost, nátlak na druhé a souvislosti s dluhy (např. kvůli hazardu).
Kdy zpozornět:
- opakováné poškozování věcí a stupňování následků,
- zatajování, skrývání a lhaní,
- konflikty s vrstevníky,
- zhoršení vztahů se školou,
- souběh s absencemi a závislostním chováním.
Čím dříve škola situaci zachytí a nastaví jasné hranice i podporu, tím vyšší je šance na změnu.
Restorativní řešení incidentů
Restorativní řešení incidentů je postup, který klade důraz na nápravu škody, převzetí odpovědnosti a obnovu vztahů místo pouhého trestu.