Digitální prostředí a online rizika

Digitální prostředí a online rizika zahrnují kyberšikanu a další online agrese, které se mohou rychle šířit a přenášet do školního kolektivu. Pro školu je klíčové včas zachytit signály, zajistit bezpečí a spolupracovat s třídou i rodinou.

Online prostředí je přirozenou součástí života žáků – zároveň v něm vznikají situace, které mohou být pro dítě velmi zatěžující, informace z tohoto prostředí se mohou rychle šířit a přenášet se do školního kolektivu. Pro školu je důležité rozlišit běžný konflikt od cíleného ubližování, umět situaci zachytit, vytvořit bezpečné prostředí pro oznámení a pracovat s třídou i rodinou.

 

Jaká jsou online rizika: 

  • Kyberšikana a další formy kybernetické agrese: ubližování prostřednictvím technologií (např. zesměšňování, vyhrožování, nátlak, šíření ponižujícího obsahu, falešné profily, „hromadné“ útoky). Zátěž často zvyšuje to, že obsah může být dlouhodobě dostupný a sdílený dalšími osobami. 

 

Kdy zpozornět: 

  • náhlé stažení z kolektivu,
  • strach chodit do školy,
  • pokles nálady,
  • zhoršení spánku a soustředění,
  • vyhýbání se telefonu/naopak „přilepení“ k telefonu,
  • konflikty ve třídě navázané na online dění.

 

U kyberšikany bývá klíčové zachytit situaci včas a pracovat s bezpečím a podporou oběti.

Kybešikana

Kyberšikana je úmyslné a opakované ubližování prostřednictvím digitálních technologií (internet, sociální sítě, chaty), například ponižování, vyhrožování, šíření pomluv či zveřejňování citlivého obsahu.

Upozornění na nové programy

Dostanete upozornění na nové preventivní programy pro školy i komunitu.

Kliknutím na "Přihlásit se" vyjadřujete souhlas s Podmínkami ochrany osobních údajů.

Upozornění na nové programy