Digitální prostředí a online rizika
Digitální prostředí a online rizika zahrnují kyberšikanu a další online agrese, které se mohou rychle šířit a přenášet do školního kolektivu. Pro školu je klíčové včas zachytit signály, zajistit bezpečí a spolupracovat s třídou i rodinou.
Online prostředí je přirozenou součástí života žáků – zároveň v něm vznikají situace, které mohou být pro dítě velmi zatěžující, informace z tohoto prostředí se mohou rychle šířit a přenášet se do školního kolektivu. Pro školu je důležité rozlišit běžný konflikt od cíleného ubližování, umět situaci zachytit, vytvořit bezpečné prostředí pro oznámení a pracovat s třídou i rodinou.
-
Kyberšikana a další formy kybernetické agrese: ubližování prostřednictvím technologií (např. zesměšňování, vyhrožování, nátlak, šíření ponižujícího obsahu, falešné profily, „hromadné“ útoky). Zátěž často zvyšuje to, že obsah může být dlouhodobě dostupný a sdílený dalšími osobami.
Kdy zpozornět:
- náhlé stažení z kolektivu,
- strach chodit do školy,
- pokles nálady,
- zhoršení spánku a soustředění,
- vyhýbání se telefonu/naopak „přilepení“ k telefonu,
- konflikty ve třídě navázané na online dění.
U kyberšikany bývá klíčové zachytit situaci včas a pracovat s bezpečím a podporou oběti.
Kybešikana
Kyberšikana je úmyslné a opakované ubližování prostřednictvím digitálních technologií (internet, sociální sítě, chaty), například ponižování, vyhrožování, šíření pomluv či zveřejňování citlivého obsahu.